برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم

Rate this post

کدام پزشکان برای درمان خروپف مناسب هستند؟

انواع خاصی از پزشکان برای درمان خروپف وجود دارد. ما در این مقاله برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟ را به طور کامل و جامع برای شما تشریح خواهیم کرد امیدوارم نهایت استفاده را از این مقاله ببرید.

 بسیاری از افراد در هنگام خواب، الگوهای تنفسی متفاوتی را تجربه می کنند. برخی افراد در خواب نفس های عمیق می کشند، برخی دیگر سوت می زنند و برخی دیگر نیز هر شب به طور بلند خروپف می کنند. خروپف کردن بلند شبانه نه تنها باعث آزار اطرافیان در منزل می شود، بلکه خود فرد را هم اذیت می کند. برای انجام تست خواب کلیک کنید.

چه موقع برای درمان خروپف به دکتر مراجعه کنیم؟

چه موقع برای درمان خروپف به دکتر مراجعه کنیم؟

 

علاوه بر آزاردهندگی، خروپف بلند شبانه همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد. در حالی که خروپف کردن همیشه به معنای وجود یک بیماری نیست، اما اغلب می تواند نشان دهنده شرایطی مانند آپنه خواب باشد.

این اختلال خواب با الگوهای خواب نامنظم همراه با اختلال در تنفس و خروپف بلند مشخص می شود. شما همچنین می توانید از طریق الگوهای خروپف خود، به آپنه خواب پی ببرید. آپنه خواب شامل خروپف بلند و توقف های مکرر بین نفس ها است که بیش از 10 ثانیه طول می کشد. ما در این مقاله برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم را کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

اگر فکر می کنید از آپنه خواب رنج می برید، وقت آن است که به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

علل ایجاد خروپف

شناسایی دلایل پشت پرده خروپف منظم یک فرد می تواند دشوار باشد. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

استخوان های صورت نامنظم: شکل غیرطبیعی استخوان های صورت می تواند مجرای تنفسی فوقانی را تنگ کند و منجر به خروپف شود.

لوزه ها و آدنوئیدهای متورم: لوزه ها و آدنوئیدهای متورم می توانند مجاری تنفسی فوقانی را مسدود کرده و باعث خروپف شوند.

مصرف بیش از حد الکل: الکل باعث شل شدن عضلات گلو می شود که می تواند مجاری تنفسی را تنگ کند و منجر به خروپف شود.

مصرف آنتی هیستامین ها یا قرص های خواب: برخی از داروها، مانند آنتی هیستامین ها و قرص های خواب، می توانند باعث خشکی دهان و گلو شوند که می تواند منجر به خروپف شود.

بزرگ شدن زبان: زبان بزرگ می تواند مجاری تنفسی فوقانی را تنگ کند و باعث خروپف شود.

گرفتگی بینی: احتقان بینی می تواند جریان هوا را مسدود کرده و باعث خروپف شود. 

اضافه وزن: بافت اضافی در اطراف گردن می تواند مجاری تنفسی فوقانی را تنگ کند و منجر به خروپف شود.

حلق آویز (Uvula) و نرم کام (Soft Palate) بزرگ یا متورم: این ساختارهای نرم و لوزه مانند در پشت گلو می توانند در طول خواب لرزیده و باعث خروپف شوند.

مراحل آخر بارداری: تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری می تواند باعث خروپف شود.

خروپف کردن به تنهایی خطرات جدی برای سلامتی ندارد، مگر اینکه با اختلالات خواب یا شرایط پزشکی مانند آپنه خواب همراه باشد. باید دلیل خروپف پیدا شود تا بدانیم که برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم. با این وجود، همچنان باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شود.

پزشکانی که خروپف را تشخیص و درمان می کنند

پزشکانی که خروپف را تشخیص و درمان می کنند

افراد زیادی در مورد مشکلات خروپف خود ابراز نگرانی کرده اند. در ادامه مطلب بخوانید تا بفهمید برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم  و این پزشکان می توانند به شما در شناسایی علل و خطرات کمک کنند و به راه حلی برسند. پزشکان معمولا در مورد علائم سوال می پرسند، سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند و معاینه فیزیکی انجام می دهند. برای انجام تست خواب در منزل کلیک کنید.

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست)

خروپف شدید معمولا با شرایطی مانند آپنه خواب مرتبط است. این عارضه به خودی خود می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله مشکلات عصبی باشد. طبق گفته‌ی عمل بالینی مغز و اعصاب، آپنه خواب گاهی اوقات می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

سکته مغزی
بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی

بنابراین، یک متخصص مغز و اعصاب ممکن است بتواند دلایل پشت مشکلات خروپف شما را شناسایی کند.

روانپزشک (Psychiatrist)

روانپزشکان پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان اختلالات روانی و سلامت روان تخصص دارند. این اختلالات می توانند شامل افسردگی، اضطراب و موارد دیگر باشند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، شرایط سلامت روان مانند PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) و MDD (اختلال افسردگی) می‌توانند باعث آپنه خواب انسدادی شوند. در واقع، اختلال خواب نیز علائم مشابهی را به اشتراک می گذارد، از جمله:

سطح پایین انرژی
خستگی مداوم
تمرکز و دقت ضعیف

با این حال، یک روانپزشک به طور مستقیم خروپف را درمان نمی کند. اما ممکن است در صورتی که مشکوک به ارتباط بین خروپف، آپنه خواب و شرایط سلامت روان مانند موارد فوق باشد، به تشخیص و درمان آن کمک کند.

متخصص ریه (پنومونولوژیست)

برخی از شرایط تنفسی مانند آسم (که باعث باریک شدن مجاری تنفسی می شود) و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می توانند باعث آپنه خواب شوند. یک متخصص ریه پزشکی است که شرایط مؤثر بر ریه ها و سیستم تنفسی را بررسی و درمان می کند.

اگر علت مشکلات خروپف شما یک بیماری تنفسی باشد، متخصص ریه می تواند از طریق درمان بیماری زمینه ای، به رفع مشکل خروپف شما کمک کند.

متخصص گوش، حلق و بینی (ENT)

متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) که گاهی اوقات با عنوان اتولارينگولوژیست (Otolaryngologist) نیز شناخته می شود، پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به گوش، حلق و بینی تخصص دارد. این پزشکان می توانند به تعیین علت اینکه چرا یک فرد به طور منظم و با صدای بلند خرخر می کند، کمک کنند. خروپف بلند و مکرر، شایع ترین علامت آپنه خواب انسدادی است.

متخصص گوش، حلق و بینی با بررسی های تخصصی خود به دنبال موارد زیر می گردد و در صورت نیاز آنها را درمان می کند:

حلق آویز (Uvula) و نرم کام (Soft Palate) بزرگ یا متورم: این ساختارهای نرم و لوزه مانند در پشت گلو می توانند در طول خواب لرزیده و باعث خروپف شوند.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: عفونت هایی مانند سرماخوردگی یا سینوزیت می توانند باعث احتقان بینی و در نتیجه خرخر شوند.

انحراف تیغه بینی (Septum) و deformities بینی: انحراف تیغه بینی یا سایر مشکلات ساختاری بینی می توانند مجاری بینی را مسدود کرده و منجر به خروپف شوند.

گرفتگی مجاری بینی: حساسیت ها، پولیپ های بینی یا سایر عوامل می توانند باعث انسداد مجاری بینی و خروپف شوند.

بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها: لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ می توانند مجاری تنفسی فوقانی را مسدود کرده و باعث خروپف شوند.

متخصص گوش، حلق و بینی با استفاده از روش های مختلف درمانی، از جمله جراحی و وسایل پزشکی، به درمان آپنه خواب انسدادی کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد جراحی آپنه خواب کلیک کنید.

متخصص خواب

متخصص خواب (Sleep physician)

متخصصان خواب پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان اختلالات خواب مانند آپنه خواب، بی خوابی و اختلالات ریتم شبانه روزی تخصص دارند. آنها می توانند با ارائه درمان های دارویی، تغییرات سبک زندگی و دستگاه های تنفس مصنوعی به افراد مبتلا به اختلالات خواب کمک کنند. علت بی خوابی چیست؟

متخصصان خواب معمولاً پس از اتمام دانشکده پزشکی و گذراندن برنامه رزیدنسی در پزشکی داخلی یا اطفال، آموزش های تخصصی اضافی را در زمینه پزشکی خواب دریافت می کنند. آنها همچنین باید توسط هیئت تخصصی پزشکی خواب، مانند بورد تخصصی پزشکی خواب آمریکا (ABSM) تأیید شوند.برای تاثیر رژیم غذایی بر کیفیت خواب کلیک کنید.

پزشکانی که در درمان خروپف تخصص دارند

به طور کلی، برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم که در تشخیص و درمان خرخر تخصص دارند و ما را کمک کنند  عبارتند از:

متخصص گوش، حلق و بینی (ENT): این پزشکان در آناتومی و فیزیولوژی گوش، حلق و بینی تخصص دارند و می توانند انسدادهای فیزیکی که باعث خرخر می شوند را بررسی و درمان کنند.

متخصص ریه (Pulmonologist): این پزشکان در بیماری های ریه تخصص دارند و می توانند مشکلات تنفسی زمینه ای مرتبط با خروپف را بررسی و درمان کنند.

متخصص خواب (Sleep physician): این پزشکان در اختلالات خواب مانند آپنه خواب تخصص دارند و می توانند علت خرخر را بررسی و درمان های مناسب را ارائه دهند. برای هزینه تست خواب کلیک کنید.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

خرخر یک مشکل رایج است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در اغلب موارد، خروپف ممکن است با شرایط پزشکی مانند آپنه خواب مرتبط باشد. اگر فکر می کنید از یک اختلال خواب رنج می برید، بهتر است به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

متخصصان مختلفی در تشخیص و درمان خروپف مهارت دارند که بسته به علت زمینه ای خرخر شما، پزشک مناسب را انتخاب خواهید کرد. در این مطلب به طور خلاصه به چهار مورد از این پزشکان اشاره شد:

متخصص گوش، حلق و بینی (ENT): شایع ترین دکتری که برای درمان خروپف به او مراجعه می شود، متخصص گوش، حلق و بینی است. این پزشکان می توانند انسدادهای فیزیکی در گوش، حلق و بینی که باعث خروپف می شوند را بررسی و درمان کنند.

متخصص ریه (Pulmonologist): در صورتی که مشکلات ریوی علت زمینه ای خرخر شما باشد، یک متخصص ریه می تواند با درمان بیماری ریوی به رفع خروپف کمک کند.

متخصص مغز و اعصاب (Neurologist): در موارد نادر، خروپف می تواند ناشی از مشکلات عصبی باشد. یک متخصص مغز و اعصاب می تواند به بررسی این علت احتمالی بپردازد. برای حمله خواب کلیک کنید.

روانپزشک (Psychiatrist): اگرچه به طور مستقیم خروپف را درمان نمی کند، اما یک روانپزشک ممکن است در مواردی که مشکوک به ارتباط بین خروپف، آپنه خواب و شرایط سلامت روان باشد، به تشخیص و درمان کمک کند.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن