حمله خواب چیست؟ علل، علائم و راه‌های درمان نارکولپسی

حمله خواب چیست؟ علت و راه‌های درمان نارکولپسی

Rate this post

ناركولپسي يك اختلال خواب است كه باعث خواب آلودگي شديد در طول روز مي‌شود. افراد مبتلا به ناركولپسي در حفظ بيداري براي مدت طولاني مشكل دارند. آنها به طور ناگهاني به خواب مي‌روند. اين مي‌تواند مشكلات جدي در روتين روزانه ايجاد كند.

گاهي اوقات ناركولپسي باعث از دست دادن ناگهاني  تون عضلاني نيز مي‌شود كه به آن كاتاپلکسی (KAT-uh-plek-see) گفته مي‌شود. اين حالت مي‌تواند توسط هيجان شديد، به خصوص خنده، تحريك شود. ناركولپسي به دو نوع تقسيم مي‌شود. بيشتر افراد مبتلا به ناركولپسي نوع 1 كاتاپلکسی دارند. بيشتر افرادي كه كاتاپلکسی ندارند، ناركولپسي نوع 2 دارند.

تون عضلانی که به آن تونوس عضلانی (به انگلیسی: Muscle tone یا Tonus) نیز گفته می‌شود، انقباض خفیف و پیوسته ماهیچه است که در عضلات اسکلتی باعث حفظ وضعیت ظاهری بدن می‌شود و به بازگشت خون به قلب کمک می‌کند. به عبارت دیگر تونوس عضلانی درعضلات اسکلتی عبارت است از میزان سفتی و قوام آن عضله در حالت استراحت.

 

ناركولپسي يك بيماري مادام العمر است كه درماني براي آن وجود ندارد. با اين حال، داروها و تغييرات در شيوه زندگي مي‌توانند به كنترل علائم كمك كنند. حمايت از سوي ديگران – خانواده، دوستان، كارفرمايان و معلمان – مي‌تواند به افراد در مقابله با اين اختلال كمك كند.

نارکولپسی

حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

نارکولپسی یک اختلال خواب مزمن است که باعث خواب آلودگی شدید در طول روز و حملات ناگهانی خواب می شود. این حملات خواب می توانند در هر زمان و هر مکانی رخ دهند، حتی زمانی که در حال رانندگی، غذا خوردن یا صحبت هستید.

علائم حمله خواب یا ناركولپسی چیست؟

علائم ناركولپسي ممكن است در چند سال اول اختلال بدتر شود. سپس آنها براي تمام عمر ادامه دارند. آنها شامل موارد زير هستند:

خواب آلودگي شديد در طول روز. افراد مبتلا به ناركولپسي بدون هشدار به خواب مي‌روند. اين اتفاق مي‌تواند در هر مكان و در هر زماني رخ دهد. ممكن است هنگام كار يا صحبت با دوستان به طور ناگهاني به خواب برويد. اگر هنگام رانندگي به خواب برويد مي‌تواند بسيار خطرناك باشد. ممكن است فقط چند دقيقه يا حداكثر نيم ساعت بخوابيد. بعد از بيداري، اغلب احساس شادابي مي‌كنيد اما دوباره خواب‌آلود مي‌شويد.

شما همچنین ممکن است کاهش هوشیاری و تمرکز را در طول روز تجربه کنید. خواب آلودگی روزانه اغلب اولین علامتی است که ظاهر می شود. احساس خواب آلودگی تمرکز و عملکرد را دشوار می کند.
برخی از افراد مبتلا به ناركولپسی هنگام خواب کوتاه مدت به انجام کاری ادامه می دهند. به عنوان مثال، ممکن است هنگام نوشتن، تایپ کردن یا رانندگی به خواب بروید. ممکن است هنگام خواب به انجام آن کار ادامه دهید. هنگامی که بیدار می شوید، نمی توانید به یاد بیاورید که چه کاری انجام داده اید و احتمالاً کار را به خوبی انجام نداده اید.

از دست دادن ناگهانی تون عضلانی. این وضعیت كاتاپلکسی نامیده می شود. می تواند باعث لکنت زبان یا ضعف کامل اکثر عضلات شود. علائم ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد.
كاتاپلکسی قابل كنترل نيست. توسط احساسات شديد تحريك مي‌شود. اغلب احساساتي كه باعث كاتاپلکسی مي‌شوند مثبت هستند. خنده يا هيجان ممكن است باعث بروز علائم شود. 

اما گاهی اوقات ترس، تعجب يا عصبانيت می تواند باعث از دست دادن تون عضلانی شود. به عنوان مثال، هنگام خندیدن ممکن است سر شما بدون کنترل شما پایین بیاید. یا ممکن است زانوهای شما به طور ناگهانی قدرت خود را از دست بدهند و باعث افتادن شما شوند.

برخی از افراد مبتلا به ناركولپسی تنها یک یا دو مورد كاتاپلکسی در سال تجربه می کنند. برخی دیگر چندین قسمت در روز دارند. همه افراد مبتلا به ناركولپسی این علائم را ندارند.

فلج خواب. افراد مبتلا به ناركولپسی اغلب دچار فلج خواب می شوند. در طول فلج خواب، شما نمی توانید هنگام خوابیدن یا بیدار شدن حرکت کنید یا صحبت کنید. معمولاً کوتاه مدت است – چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشد. اما می تواند ترسناک باشد. ممکن است متوجه شوید که این اتفاق می افتد و بعداً می توانید آن را به یاد بیاورید. همه افراد مبتلا به فلج خواب ناركولپسی ندارند.

توهمات. گاهی اوقات افراد در طول فلج خواب چیزهایی را می بینند که وجود ندارند. توهمات همچنین ممکن است بدون فلج خواب در رختخواب اتفاق بیفتد. اگر در هنگام خوابیدن اتفاق بیفتند به آنها توهمات هیپناگوژیک گفته می شود.

اگر هنگام بیدار شدن اتفاق بیفتد به آنها توهمات هیپنپمپیک گفته می شود. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که غریبه ای در اتاق خواب شما وجود دارد. این توهمات ممکن است واضح و ترسناک باشد زیرا ممکن است هنگام شروع خوابیدن به طور کامل خواب نباشید.

تغییرات در خواب REM. خواب REM (خواب با حرکت سریع چشم) زمانی است که بیشتر خواب دیدن اتفاق می افتد. به طور معمول، افراد 60 تا 90 دقیقه پس از خوابیدن وارد خواب REM می شوند. اما افراد مبتلا به ناركولپسي اغلب سریعتر به خواب REM وارد مي‌شوند. آنها تمایل دارند ظرف 15 دقیقه پس از خوابیدن وارد خواب REM شوند. خواب REM همچنین می تواند در هر زمان از روز اتفاق بیفتد.

 

حمله خواب

حمله خواب یا نارکولپسی چه ویژگی هایی دارد؟

افراد مبتلا به ناركولپسي ممكن است اختلالات خواب ديگري نيز داشته باشند. آنها ممكن است دچار آپنه انسدادي خواب شوند كه در آن تنفس در طول شب شروع و متوقف مي‌شود. يا ممكن است در خواب خود عمل كنند كه به آن اختلال رفتاري خواب REM گفته مي‌شود. يا ممكن است در خوابيدن يا حفظ خواب مشكل داشته باشند كه به آن بي‌خوابي گفته مي‌شود.

چه زمانی برای نارکولپسی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر خواب آلودگی بیش از حد در طول روز دارید که بر زندگی شخصی یا حرفه ای شما تأثیر می گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

علت حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

علت دقیق ناركولپسي ناشناخته است. افراد مبتلا به ناركولپسي نوع 1 سطح پاييني از هيپوكرتين (hi-poe-KREE-tin) دارند كه به آن اوريكسين نيز گفته مي‌شود. هيپوكرتين ماده شيميايي در مغز است كه به كنترل بيداري و زمان ورود شما به خواب REM كمك مي‌كند.

سطح هيپوكرتين در افرادي كه كاتاپلکسی دارند پايين است. دقيقا مشخص نيست كه چه چيزي باعث از بين رفتن سلول هاي توليد كننده هيپوكرتين در مغز مي شود. اما متخصصان گمان مي كنند كه ناشي از يك واكنش خود ايمني است. واكنش خود ايمني زماني است كه سيستم ايمني بدن سلول هاي خود را تخريب مي كند.

همچنین احتمال دارد که ژنتیک در ناركولپسی نقش داشته باشد. اما خطر انتقال این اختلال از والدین به فرزند بسیار کم است – فقط حدود 1 تا 2 درصد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که در برخی موارد ناركولپسی ممکن است با قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزای خوکی (آنفلوانزای H1N1) مرتبط باشد. همچنین ممکن است با نوع خاصی از واکسن H1N1 مرتبط باشد. 

تفاوت خواب معمولی با ناركولپسی یا حمله خواب

فرآيند معمول خوابيدن با فازي به نام خواب غير حركت سريع چشم (NREM) آغاز مي‌شود. در طول اين مرحله، امواج مغزي كند مي‌شوند. بعد از حدود يك ساعت خواب NREM، فعاليت مغز تغيير مي‌كند و خواب REM آغاز مي‌شود. بيشتر روياها در طول خواب REM رخ مي‌دهد.

در ناركولپسي، شما ممکن است ناگهان بدون گذراندن خواب NREM وارد خواب REM شوید. این می تواند هم در شب و هم در طول روز اتفاق بیفتد. كاتاپلکسی، فلج خواب و توهمات مشابه تغییراتی هستند که در خواب REM رخ می دهند. اما در ناركولپسی آنها در حالی که بیدار یا خواب آلود هستید اتفاق می افتد.

عوامل خطر نارکولپسی

عوامل خطر نارکولپسی یا حمله خواب

تنها چند عامل خطر شناخته شده برای ناركولپسي وجود دارد، از جمله:

سن: ناركولپسي معمولاً بين سنين 10 تا 30 سالگي شروع مي‌شود.

سابقه خانوادگي: خطر ابتلا به ناركولپسي در صورت داشتن يك عضو نزديك خانواده كه به آن مبتلا است، 20 تا 40 برابر بيشتر است.

برای درمان خروپف کلیک کنید.

عوارض حمله خواب یا نارکولپسی

درک نادرست عمومی از این بیماری: ناركولپسي مي‌تواند مشكلاتي را در محل كار يا زندگي شخصي شما ايجاد كند. ممكن است عملكرد شما در مدرسه يا محل كار تحت تاثير قرار بگيرد. ديگران ممكن است افراد مبتلا به ناركولپسي را تنبل يا بي‌حوصله بدانند.

تاثيرات بر روابط صميمي: احساسات شديد مانند خشم يا شادي مي‌تواند كاتاپلکسی را تحريك كند. اين مي‌تواند باعث شود افراد مبتلا به ناركولپسي از تعاملات عاطفي كناره‌گيري كنند.

آسيب فيزيكي: خوابيدن ناگهاني ممكن است منجر به آسيب شود. اگر هنگام رانندگي به خواب برويد، خطر تصادف خودرو افزايش مي‌يابد. اگر هنگام پخت و پز به خواب برويد، خطر بریدگی و سوختگی بیشتر است.

چاقي: افراد مبتلا به ناركولپسي بيشتر در معرض چاقي هستند. گاهي اوقات وزن به سرعت با شروع علائم خواب آلودگي افزايش مي يابد.

تشخیص نارکولپسی یا حمله خواب

پزشک شما ممکن است بر اساس علائم خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و از دست دادن ناگهانی تون عضلانی که به آن كاتاپلکسی می‌گویند، به ناركولپسی مشکوک شود. پزشک شما احتمالاً شما را به یک متخصص خواب ارجاع خواهد داد. تشخیص رسمی نیاز به ماندن یک شب در یک مرکز خواب برای یک تحلیل عمیق خواب دارد.برای تشخیص نارکولپسی حتما باید تست خواب انجام دهید.

یک متخصص خواب احتمالاً ناركولپسي را تشخيص مي‌دهد و شدت آن را بر اساس موارد زير تعيين مي‌كند:

تاريخچه خواب شما: يك سابقه خواب مفصل مي‌تواند به تشخيص كمك كند. احتمالاً مقياس خواب آلودگي اپوورث را پر خواهيد كرد. اين مقياس از سوالات كوتاه براي اندازه گيري درجه خواب آلودگي شما استفاده مي كند. شما پاسخ خواهيد داد كه چقدر احتمال دارد در زمان‌هاي خاصي مانند نشستن بعد از ناهار به خواب برويد.

سوابق خواب شما: ممکن است از شما خواسته شود که الگوی خواب خود را برای یک یا دو هفته بنویسید. این به پزشک شما اجازه می دهد تا نحوه ارتباط الگوی خواب شما با میزان هوشیاری شما را مقایسه کند.

پزشک شما همچنین ممکن است از شما بخواهد یک دستگاه فعال‌نگار بپوشید. این دستگاه مانند ساعت مچی پوشیده می شود. دوره های فعالیت و استراحت را اندازه گیری می کند. این یک اندازه گیری غیر مستقیم از نحوه و زمان خواب شما را ارائه می دهد.

مطالعه خواب: که به پلی‌سومنوگرافی معروف است. این تست سیگنال‌ها را در هنگام خواب با استفاده از دیسک‌های فلزی تخت به نام الکترود که روی پوست سر شما قرار می‌گیرند، اندازه‌گیری می‌کند. برای این تست باید یک شب را در یک مرکز پزشکی بگذرانید. این تست امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس شما را اندازه گیری می کند. همچنین حرکات پا و چشم شما را ثبت می کند.

تست خواب چندگانه: این تست اندازه گیری می کند که چقدر طول می کشد تا در طول روز به خواب بروید. از شما خواسته می شود که چهار یا پنج چرت در یک مرکز خواب بزنید. هر چرت باید دو ساعت فاصله داشته باشد. متخصصان الگوهای خواب شما را مشاهده خواهند کرد. افرادی که ناركولپسي دارند به راحتي به خواب مي‌روند و سريع وارد مرحله خواب REM مي‌شوند.

تست های ژنتیکی و پونکسیون کمری: گاهی اوقات ممکن است یک آزمایش ژنتیکی برای بررسی خطر ابتلا به ناركولپسی نوع 1 انجام شود. در این صورت، متخصص خواب ممکن است پونکسیون کمری را برای بررسی سطح هیپوكرتین در مایع نخاعي شما توصيه كند. این تست فقط در مراکز تخصصی انجام می شود.

این تست‌ها همچنین می‌توانند به رد سایر علل احتمالی علائم شما کمک کنند. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز همچنین می تواند ناشی از کمبود خواب، استفاده از داروهای آرام بخش و آپنه خواب باشد.

برای آگاهی از هزینه تست خواب کلیک کنید.

تست نارکولپسی

تست نارکولپسی

تست‌های مختلفی برای نارکولپسی وجود دارد، اما رایج‌ترین آنها عبارتند از:

تست چندگانه خواب (MSLT): این جامع‌ترین آزمایش برای نارکولپسی است و شامل نظارت بر خواب شما در طول شب و روز است. در طول MSLT، به شما پنج فرصت برای خوابیدن در طول روز داده می شود و الگوهای خواب شما برای علائم نارکولپسی، مانند خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و حملات ناگهانی خواب، رصد می شود.

آزمایش نگهداری از بیداری (MWT): این آزمایش توانایی شما را برای بیدار ماندن در طول روز اندازه گیری می کند. در طول MWT، از شما خواسته می شود که به مدت 20 دقیقه به طور متناوب در چهار زمان در طول روز چرت بزنید. اگر در حین هر چرت زدن به خواب بروید، ممکن است نارکولپسی داشته باشید.

آزمایش تأخیر خواب (SLT): این آزمایش زمان لازم برای به خواب رفتن شما را اندازه گیری می کند. در طول SLT، از شما خواسته می شود که در زمان‌های مختلف شب در رختخواب دراز بکشید و سعی کنید به خواب بروید. اگر در عرض 8 دقیقه یا کمتر در هر بار به خواب رفتید، ممکن است نارکولپسی داشته باشید.

اگر مشکوک به نارکولپسی هستید، پزشک شما ممکن است یکی یا چند مورد از این آزمایشات را برای تأیید تشخیص تجویز کند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ آزمایشی به طور قطعی نارکولپسی را تشخیص نمی دهد. با این حال، آزمایشات می توانند به پزشک شما کمک کنند تا علت علائم شما را مشخص کند و درمان مناسب را توصیه کند. برای نتایج تست خواب کلیک کنید.

درمان حمله خواب یا نارکولپسی

برای ناركولپسي درماني وجود ندارد، اما داروها و تغييرات در شيوه زندگي مي‌تواند به كنترل علائم كمك كند.

دارو برای نارکولپسی

داروهايي براي ناركولپسي شامل موارد زير هستند:

محرك‌ها: داروهايي كه سيستم عصبي مركزي را تحريك مي‌كنند، درمان اصلي براي كمك به افراد مبتلا به ناركولپسي براي بيدار ماندن در طول روز هستند. پزشك شما ممكن است مودافينيل (پروويجیل) يا آرمودافينيل (نوويجیل) را توصيه كند. 

اين داروها به اندازه محرك‌هاي قديمي اعتیاد آور نيستند. آنها همچنین تولید بالا و پایین های مرتبط با محرک های قدیمی را ندارند. عوارض جانبی غیر معمول هستند اما ممکن است شامل سردرد، حالت تهوع یا اضطراب باشد.

سولریامفتول (Sunosi) و پیتولیزانت (Wakix) محرک‌های جدیدتری هستند که برای ناركولپسی استفاده می‌شوند. پیتولیزانت همچنین ممکن است برای كاتاپلکسی مفید باشد.

برخی از افراد به درمان با متیل فنيدات (ريتالين، کنسرتا، ديگران) يا آمفتامين‌ها (آدرال XR 10، دکستروآمفتامین، ديگران) نياز دارند. اين داروها موثر هستند اما مي‌توانند اعتیاد آور باشند. آنها ممکن است باعث عوارض جانبي مانند عصبي بودن و ضربان قلب تند شوند.

مهارکننده‌هاي بازجذب سروتونين و نوراپي نفرين (SNRIs) يا مهارکننده‌هاي بازجذب انتخابي سروتونين (SSRIs):

اين داروها خواب REM را سرکوب مي‌کنند. پزشکان برای کمک به کاهش علائم كاتاپلکسی، توهمات و فلج خواب این داروها را تجویز می‌کنند.

آنها شامل ونلافاکسین (Effexor XR)، فلوكستين (پروزاك) و سرتالين (زولوفت) هستند. عوارض جانبي مي‌تواند شامل افزايش وزن، بي‌خوابي و مشكلات گوارشي باشد.

ضد افسردگي‌هاي سه حلقه‌اي: اين ضد افسردگي‌هاي قديمي مي‌توانند كاتاپلکسی را درمان كنند. اما مي‌توانند باعث عوارض جانبي مانند خشكی دهان و سرگيجه شوند. اين داروها شامل پروتريپتيلين، ايمپرامين (تفرانيل) و كلوميبرامين (آنافرانيل) هستند.

اكسيبات سديم (Xyrem) و نمك‌هاي اكسيبات (Xywav): اين داروها در تسكين كاتاپلکسی موثر هستند. آنها به بهبود خواب شبانه كه اغلب در ناركولپسي ضعيف است كمك مي‌كنند. آنها همچنین ممکن است به کنترل خواب آلودگی در طول روز کمک کنند. در دو دوز مصرف می‌شود، یکی در زمان خواب و دیگری تا چهار ساعت بعد.
Xywav یک فرمولاسیون جدید با سدیم کمتر است.

این داروها می توانند عوارضی مانند تهوع، شب ادراری و خوابگردی داشته باشند. مصرف آنها همراه با قرص‌های خواب، مسکن‌های مخدر یا الکل می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، کما و مرگ شود. اگر داروهای دیگری برای مشکلات سلامتی مصرف می‌کنید، از پزشک خود در مورد نحوه تعامل آنها با داروهای ناركولپسي سوال کنید. 

برخی از داروهایی که می‌توانید بدون نسخه خریداری کنید می‌توانند باعث خواب‌آلودگی شوند. آنها شامل داروهای آلرژی و سرماخوردگی هستند. اگر ناركولپسي داريد، پزشك شما ممكن است توصيه كند كه اين داروها را مصرف نكنيد. محققان در حال مطالعه درمان‌های بالقوه دیگری برای ناركولپسی هستند. 

داروهایی که مورد مطالعه قرار می‌گیرند شامل داروهایی هستند که هدف قرار دادن سیستم شیمیایی هیپوكرتین را دارند. محققان همچنین در حال مطالعه ایمنی درمانی هستند. قبل از عرضه این داروها تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تغییر سبک زندگی برای نارکولپسی

تغییرسبک زندگی برای درمان حمله خواب یا نارکولپسی

تغییرات سبک زندگی در مدیریت علائم ناركولپسي مهم است. ممکن است در صورت انجام موارد زیر سودمند باشید:

پایبندی به یک برنامه: هر روز در یک زمان مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید، حتی در آخر هفته‌ها.

چرت زدن: چرت‌های کوتاه را در فواصل منظم در طول روز برنامه‌ریزی کنید. چرت‌های 20 دقیقه‌ای در طول روز ممکن است شاداب‌کننده باشد. آنها همچنین ممکن است خواب آلودگی را برای 1 تا 3 ساعت کاهش دهند. برخی افراد ممکن است به چرت‌های طولانی‌تر نیاز داشته باشند.

اجتناب از نیکوتین و الکل: استفاده از این مواد، به خصوص در شب، می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

ورزش منظم: ورزش متوسط و منظم را حداقل 4 تا 5 ساعت قبل از خواب برنامه‌ریزی کنید. ممکن است به خواب بهتر در شب و احساس بیداری بیشتر در طول روز کمک کند. تاثیر ورزش بر کیفیت خواب چیست؟

درمان‌های خانگی برای درمان حمله خواب یا نارکولپسی

در حالی که هیچ درمان قطعی برای نارکولپسی وجود ندارد، تعدادی درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. این درمان‌ها جایگزین مراقبت‌های پزشکی نیستند، اما می‌توانند به عنوان مکمل درمان‌های تجویز شده توسط پزشک شما استفاده شوند.

برخی از گیاهان مورد استفاده عبارتند از:

بابونه: حاوی ترکیباتی است که اثر آرام‌بخش ملایمی دارند و ممکن است به بهبود مشکلات خواب کمک کنند. با این حال، برخی افراد به بابونه حساسیت دارند، بنابراین بهتر است ابتدا مقدار کمی مصرف کنید.

ریشه سنبل‌الطیب: دارای خواص آرام‌بخش طبیعی است و از دیرباز به عنوان کمک خواب استفاده می‌شده است. با این حال، مطالعات بالینی درباره اثربخشی آن نتایج متناقضی داشته‌اند. استفاده طولانی‌مدت ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

گل ساعتی: گاهی اوقات برای بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود.

جینسنگ قرمز: برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است به کاهش خستگی کمک کند.
پرلا: گیاهی است که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود و گاهی برای بهبود خواب توصیه می‌شود.

تاثیر رژیم غذایی بر خواب چیست؟

نارکولپسی در کودکان

نارکولپسی یک اختلال خواب مزمن است که باعث خواب آلودگی شدید در طول روز و حملات ناگهانی خواب می شود. این حملات خواب می توانند در هر زمان و هر مکانی رخ دهند، حتی زمانی که کودک در حال بازی، غذا خوردن یا صحبت است.

علائم دیگر نارکولپسی در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

فلج خواب: ناتوانی در حرکت یا صحبت کردن برای چند دقیقه درست بعد از بیدار شدن یا قبل از خوابیدن.

توهمات خواب: دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند درست بعد از بیدار شدن یا قبل از خوابیدن.

کاتاپلکسی: از دست دادن ناگهانی تون عضلانی، که باعث می شود عضلات کودک شل شوند و به زمین بیفتند.

خواب شبانه آشفته: کودک ممکن است در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شود یا خواب عمیقی نداشته باشد.

علت دقیق نارکولپسی در کودکان ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است نقش داشته باشند. برای تست خواب کودکان کلیک کنید.

درمان نارکولپسی در کودکان

درمان نارکولپسی در کودکان

هیچ درمانی برای نارکولپسی در کودکان وجود ندارد، اما درمان هایی می تواند به کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی کودک کمک کند. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروها: داروهایی برای کمک به کودک برای بیدار ماندن در طول روز و کاهش تعداد حملات خواب او.

تغییرات در سبک زندگی: ایجاد یک برنامه خواب منظم، اجتناب از کافئین و الکل، و چرت زدن در طول روز در صورت نیاز.

درمان: صحبت با یک درمانگر می تواند به کودک در یادگیری نحوه مدیریت علائم نارکولپسی و مقابله با چالش های زندگی با این بیماری کمک کند.

اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است به نارکولپسی مبتلا باشد، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و درمان می تواند به کودک شما در کنترل علائم خود و بهبود کیفیت زندگی او کمک کند. برای اطلاع از 10 علت بی خوابی که شایع است کلیک کنید.

سوالاتی که پزشک درباره نارکولپسی میپرسد

پزشک شما احتمالاً سؤالات زیادی از شما خواهد پرسید، از جمله:

علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
آیا علائم شما مداوم یا گاه به گاه بوده است؟
چند بار در روز به خواب می‌روید؟
علائم شما چقدر شدید است؟
آیا چیزی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟
چه چیزی، اگر چیزی وجود دارد، به نظر می‌رسد که علائم شما را بدتر می‌کند؟
آیا کسی در خانواده شما علائم مشابهی دارد؟

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن