چگونه وزن بر آپنه خواب تاثیر می گذارد؟

چگونه وزن بر آپنه خواب تاثیر می گذارد؟

Rate this post

چگونه وزن بر آپنه خواب تاثیر می گذارد؟

چگونه وزن بر آپنه خواب تاثیر می گذارد؟ تاثیر چاقی بر آپنه خواب یکی از عوامل اصلی اختلالات خواب است. چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر برای آپنه خواب انسدادی است. در واقع، تخمین زده می شود که 58٪ از افراد مبتلا به آپنه خواب، چاق هستند.

آپنه خواب یک اختلال نسبتا شایع است که در آن افراد هنگام خواب دچار اختلال تنفس می شوند. در آپنه انسدادی خواب (OSA)، شایع ترین نوع آپنه خواب، اختلال تنفس به دلیل باریک یا مسدود شدن راه هوایی فوقانی رخ می دهد. این شبیه به تنفس از طریق نی است. افرادی که OSA شدید دارند ممکن است شبانه تا 30 اختلال تنفسی داشته باشند.

همانطور که جامعه پزشکی اطلاعات بیشتری در مورد آپنه خواب کسب می کند، چندین ارتباط مهم با اضافه وزن در حال ظهور است. اضافه وزن نه تنها می تواند باعث آپنه خواب شود، بلکه می تواند علائم آن را تشدید کرده و اثرات مضر سلامتی آن را تشدید کند. 

کمبود خواب همچنین می تواند منجر به افزایش وزن شود و باعث ایجاد یک چرخه معیوب شود. خوشبختانه، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن آپنه خواب را بهبود می بخشد. اگر با آپنه خواب یا چاقی دست و پنجه نرم می کنید، مهم است که تعاملات پیچیده بین این دو بیماری را درک کنید.

چرا اضافه وزن باعث آپنه خواب می شود؟

چندین بیماری سلامتی احتمال ابتلا به آپنه خواب را افزایش می دهند، اما OSA در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع تر است. اضافه وزن باعث ایجاد رسوبات چربی در گردن یک فرد به نام چربی حلقی می شود. چربی حلقی می تواند در هنگام خواب راه هوایی فوقانی یک فرد را مسدود کند، زمانی که راه هوایی در حال استراحت است. به همین دلیل است که خروپف یکی از شایع ترین علائم آپنه خواب است هوا به معنای واقعی کلمه از طریق یک راه هوایی محدود فشرده می شود و باعث ایجاد صدای بلند می شود.

علاوه بر این، بزرگ شدن شکم ناشی از چربی اضافی می تواند دیواره قفسه سینه یک فرد را فشرده کند و حجم ریه ها را کاهش دهد. این کاهش ظرفیت ریه جریان هوا را کاهش می دهد، و باعث می شود راه هوایی فوقانی در هنگام خواب بیشتر مستعد فروپاشی شود.

 خطر OSA با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) افزایش می یابد که چربی بدن فرد را بر اساس قد و وزن اندازه گیری می کند. حتی افزایش 10% وزن نیز با افزایش شش برابری خطر OSA همراه است.

علل کمتر شایع آپنه خواب شامل بزرگ شدن لوزه ها که راه هوایی را مسدود می کند، ویژگی های آناتومیکی مانند گردن بزرگ یا گلو باریک، اختلالات غدد درون ریز (از جمله دیابت و بیماری تیروئید)، رفلاکس اسید، بیماری های ریوی و مشکلات قلبی است. با این حال، تقریباً 60-90٪ از بزرگسالان مبتلا به OSA اضافه وزن دارند.

درمان هیپوپنه چیست؟

ارتباط بین چاقی و آپنه خواب

آیا آپنه خواب می تواند باعث افزایش وزن شود؟

در حالی که مدت‌هاست اضافه وزن به عنوان یک عامل خطر برای OSA شناخته شده است، شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که این رابطه متقابل است.

 این به این دلیل است که محرومیت از خواب با کاهش لپتین (هورمون سرکوب کننده اشتها) و افزایش گرلین (هورمون تحریک کننده اشتها) مرتبط است که ممکن است هوس غذاهای پرکالری را افزایش دهد. داده‌های اضافی نشان می‌دهد که کمبود خواب منجر به پرخوری، چاقی و  کاهش چربی در طول محدودیت کالری می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که بیماران OSA، به ویژه، ممکن است نسبت به افزایش وزن نسبت به افرادی که BMI و وضعیت سلامتی یکسانی دارند اما از آپنه خواب رنج نمی‌برند، حساس‌تر باشند. این در یک مطالعه نشان داده شده است که افراد مبتلا به OSA به طور قابل توجهی وزن بیشتری (حدود 16 کیلو) در سال منتهی به تشخیص OSA خود در مقایسه با افرادی با BMI مطابقت بدون OSA افزایش یافته است.

آپنه خواب همچنین می‌تواند انرژی مورد نیاز افراد برای حفظ وزن سالم را کاهش دهد. خواب آلودگی در طول روز یک علامت شایع آپنه خواب است که ناشی از خواب تکه تکه و نامطبوع است. خواب آلودگی بیش از حد ممکن است مبتلایان به آپنه خواب را به فعالیت بدنی کمتری در ساعات بیداری سوق دهد. 

این ممکن است برای افراد چاق که اغلب با تلاش فیزیکی دچار تنگی نفس و ناراحتی قفسه سینه بیشتری می شوند، مشکل ساز باشد و منجر به محدودیت ورزش شود. بدون تغییر رژیم غذایی، کاهش سطح فعالیت می تواند منجر به افزایش وزن شود.

خطرات سلامتی آپنه خواب و اضافه وزن

مبتلایان به آپنه خواب که از استراحت کافی و باکیفیت محروم هستند، فشار قابل توجهی بر سیستم‌های قلبی عروقی، متابولیک و ریوی خود تجربه می‌کنند. این ممکن است برای افراد چاق نگران کننده باشد، زیرا چاقی همچنین می تواند خطر مشکلات قلبی، ریوی و متابولیک را افزایش دهد.

آیا آپنه خواب باعث مرگ میشود؟

آپنه خواب و سلامت قلبی عروقی

آپنه خواب به چندین روش بر کل سیستم قلبی عروقی یک فرد تأثیر می گذارد. هر بار که وقفه تنفسی رخ می دهد، منبع اکسیژن بدن کاهش می یابد و باعث ایجاد پاسخ “جنگ یا گریز” می شود. هنگامی که این پاسخ رخ می دهد، فشار خون افزایش می یابد و ضربان قلب افزایش می یابد، و باعث می شود خوابنده بیدار شود و راه هوایی خود را باز کند.

 این چرخه در طول شب تکرار می شود. افزایش و کاهش چرخه ای سطح اکسیژن خون می تواند باعث التهاب شود که به نوبه خود ممکن است منجر به آترواسکلروز (تجمع پلاک در رگ های خونی) شود که با حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا مرتبط است.

آپنه خواب همچنین سطح دی اکسید کربن و گلوکز خون را افزایش می دهد، بخشی از سیستم عصبی را که ضربان قلب و جریان خون را کنترل می کند، مختل می کند، مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و جریان اکسیژن و دی اکسید کربن را تغییر می دهد. در نتیجه، آپنه خواب با مشکلات قلبی، ریوی و متابولیک زیر مرتبط است:

  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • فیبریلاسیون دهلیزی و سایر آریتمی ها
  • نارسایی قلبی
  • سکته مغزی و حملات ایسکمی گذرا (TIA، همچنین به عنوان “مینی سکته” شناخته می شود)
  • بیماری قلبی عروقی
  • دیابت نوع 2
  • سندرم متابولیک (چاقی، فشار خون بالا، دیابت و دیس لیپیدمی)

سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی و آپنه خواب

OSA اغلب در افرادی با سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی (OHS) همزیستی دارد. در OHS، اضافه وزن فشار بر دیواره قفسه سینه یک فرد وارد می کند، ریه های او را فشرده می کند و بنابراین در توانایی او برای نفس کشیدن عمیق و با سرعت مناسب تداخل ایجاد می کند. 

تا 90 درصد از افراد مبتلا به OHS نیز آپنه خواب دارند، اما همه کسانی که OSA دارند OHS ندارند. خطر OHS با BMI مرتبط است، با شیوع افزایش تا تقریباً 50 درصد در افرادی که BMI آنها بیشتر از 50 است.

مانند آپنه خواب، OHS می تواند باعث فشار خون بالا و نارسایی قلبی شود و همچنین می تواند اکسیژن را کاهش دهد در حالی که سطح دی اکسید کربن را در خون افزایش می دهد. بیماران مبتلا به هر دو این بیماری ها خطر قابل توجهی برای بیماری قلبی عروقی دارند. متأسفانه، بیماران OSA با OHS شدید خطر مرگ افزایش یافته دارند.

آیا کاهش وزن می تواند آپنه خواب را درمان کند؟

درمان آپنه خواب، مانند درمان بسیاری از بیماری ها، با اصلاح سبک زندگی و رفتاری آغاز می شود. برای اکثر مبتلایان به OSA، این شامل تلاش برای رسیدن به وزن سالم بدن است. کاهش وزن رسوبات چربی در گردن و زبان را کاهش می دهد که می تواند به جریان هوای محدود کمک کند.

 این همچنین چربی شکم را کاهش می دهد که به نوبه خود حجم ریه ها را افزایش می دهد و کشش راه هوایی را بهبود می بخشد و باعث می شود راه هوایی در هنگام خواب کمتر مستعد فروپاشی شود.

کاهش وزن همچنین می تواند بسیاری از علائم مرتبط با OSA مانند خواب آلودگی در طول روز را به طور قابل توجهی کاهش دهد. تحریک پذیری و سایر اختلالات روانپزشکی نیز به طور قابل توجهی بهبود می یابد. به طور کلی بهبود سلامت قلبی عروقی، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و به ویژه کیفیت زندگی وجود دارد. 

کاهش وزن تنها 10-15% می تواند شدت OSA را در بیماران دارای چاقی متوسط تا 50% کاهش دهد. متأسفانه، در حالی که کاهش وزن می تواند بهبودهای قابل توجهی در OSA ایجاد کند، معمولاً منجر به درمان کامل نمی شود و بسیاری از بیماران آپنه خواب به درمان های اضافی نیاز دارند.

آپنه خواب و چاقی

آیا روش کاهش وزن برای آپنه خواب مهم است؟

با چندین گزینه برای کاهش وزن، بسیاری از بیماران OSA می خواهند بدانند کدام یک برای آپنه خواب بهترین است. برخی از بهترین روش های کاهش وزن عبارتند از:

  • تغییرات غذایی
  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • داروها
  • جراحی

شواهدی وجود دارد که اصلاح رفتاری به اندازه برخی جراحی های کاهش وزن در بهبود OSA موثر است. خوشبختانه، ورزش به تنهایی می تواند شدت OSA را به طور متوسط ​​بهبود بخشد، حتی بدون کاهش وزن قابل توجه.

صرف نظر از تکنیک، بهبود OSA متناسب با میزان کاهش وزن است. بنابراین، بیماران باید با پزشک خود در مورد بهترین استراتژی کاهش وزن برای شرایط شخصی خود، سلامت کلی و شدت OSA خود صحبت کنند.

آیا درمان آپنه خواب به شما کمک می کند وزن کم کنید؟

شواهد نشان می دهد که بیماران OSA که آپنه خواب خود را به طور موثر مدیریت می کنند، ممکن است کاهش وزن را آسان تر پیدا کنند. در یک مطالعه، سطح گرلین (هورمونی که اشتها را تحریک می کند) در بیماران OSA بالاتر از افرادی بدون OSA با همان توده بدنی بود، اما پس از دو روز استفاده از درمان CPAP به سطوح قابل مقایسه کاهش یافت.

در تضاد، استفاده طولانی مدت از CPAP، موثرترین درمان آپنه خواب، در برخی مطالعات با افزایش وزن مرتبط بوده است. با این حال، دلایل این ارتباط نامشخص است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با توجه به پیچیدگی درمان وزن و آپنه خواب، بیماران دارای اضافه وزن نباید صرفاً به درمان دستگاه CPAP یا درمان های خانگی آپنه خواب به عنوان تنها وسیله کنترل وزن خود تکیه کنند.

هنگامی که صحبت از خواب و وزن می شود، مداخله زودهنگام برای جلوگیری از آسیب و بازپس گیری کیفیت زندگی بسیار مهم است. با درمان کافی، آپنه خواب پیش آگهی بسیار خوبی دارد. و هرگز برای کنترل وزن، خیلی دیر یا خیلی زود نیست. 

اگر فکر می کنید ممکن است آپنه خواب داشته باشید، مهم است که برای تشخیص دقیق و گزینه های درمانی سفارشی به پزشک مراجعه کنید تا با انجام دادن تست خواب در کلینیک خواب علت را بررسی کنند.

منبع: آپنه خواب چیست؟


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن