تست خواب برای تشخیص آپنه

تست خواب برای تشخیص آپنه

Rate this post

تست خواب، که به آن پلی سومنوگرافی (Polysomnogram) نیز گفته می‌شود، یک آزمایش غیرتهاجمی است که از تست خواب برای تشخیص آپنه خواب و سایر اختلالات خواب استفاده می‌شود. این آزمایش به طور معمول در یک مرکز خواب انجام می‌شود و در طول آن، سنسورهایی به بدن شما متصل می‌شود تا فعالیت مغز، قلب، تنفس و سطح اکسیژن شما را در حین خواب رصد کند.

اگر علائم آپنه خواب را دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک تست آپنه خواب به نام پلی سومنوگرام (PSG) انجام دهید. این ممکن است در یک مرکز اختلال خواب یا حتی در خانه انجام شود.

پلی سومنوگرام  یا تست خواب  یک آزمایش چند جزئی است که به صورت الکترونیکی فعالیت های بدنی خاصی را هنگام خواب ارسال و ثبت می کند. ضبط شده توسط یک متخصص خواب ماهر تجزیه و تحلیل می شود تا مشخص شود که آیا آپنه خواب یا نوع دیگری از اختلال خواب دارید.

اگر آزمایش آپنه خواب را نشان داد، ممکن است برای یافتن بهترین گزینه درمانی به تست خواب بیشتری نیاز داشته باشید.. قبل از تشخیص آپنه خواب، پزشکان متخصص خواب در مرکز خواب  سعی خواهند کرد تعیین کنند که آیا عامل دیگری وجود دارد که باعث مشکلات خواب شما می شود، از جمله:

نوع دیگری از اختلال خواب
یک بیماری زمینه ای پزشکی
داروها
یک اختلال سلامت روان
یک مشکل سوء مصرف مواد
پس از انجام یک ارزیابی کامل، متخصصان خواب ما یک یا چند تست تشخیصی برای تعیین دقیق علت آپنه خواب شما انجام خواهند داد تا بتوانند بهترین روش درمان را اجرا کنند.

تست خانگی آپنه خواب

تست خواب برای تشخیص آپنه

تست های تشخیصی برای تشخیص آپنه خواب شامل:

 

تست خانگی آپنه خواب

اگر مشکوک به آپنه خواب هستید، ممکن است برای تشخیص بیماری خود تست خانگی آپنه خواب تجویز شود. این شامل خوابیدن در خانه در حالی است که از تجهیزات تخصصی استفاده می کنید که نحوه تنفس شما در هنگام خواب را کنترل می کند. 

این دستگاه اطلاعاتی را جمع آوری می کند که برای تشخیص آپنه خواب شما استفاده خواهد شد. نحوه تنظیم تجهیزات به شما آموزش داده خواهد شد. دستگاه خانگی دارای سنسورهایی است که تنفس، سطح اکسیژن و ضربان قلب شما را در طول خواب اندازه گیری می کند.

اگر آزمایش خانگی نشان داد که شما به آپنه خواب مبتلا هستید، متخصص خواب یک برنامه درمانی برای شما در نظر خواهد گرفت. در مواردی که ممکن است یک مشکل پزشکی دیگر باعث ایجاد علائم شود، پزشک شما ممکن است یک تست خواب در کلینیک را توصیه کند. برای تست خواب کودکان کلیک کنید.

دفترچه خواب

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که تا دو هفته یک دفترچه خواب نگه دارید. این دفترچه باید شامل اطلاعاتی در مورد زمان خواب رفتن هر شب، تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب و زمان بیدار شدن در صبح باشد. این برای مشخص کردن الگوهای خواب مهم است که به تشخیص اختلال خواب شما کمک می کند.

متخصصان خواب ما در صورتی تست خانگی آپنه خواب را توصیه می کنند که:

شما علائمی دارید که نشان دهنده آپنه خواب متوسط تا شدید شما است.
شما هیچ بیماری دیگری به جز احتمال آپنه خواب ندارید که بتواند باعث علائم شما شود.
تست خانگی آپنه خواب برای شما تجویز نخواهد شد اگر:

شما در معرض خطر بالای ابتلا به آپنه خواب نیستید.
شما بیماری دیگری دارید که ممکن است باعث علائم شما شود، از جمله:
بیماری ریوی
اختلال عصبی عضلانی
نارسایی احتقانی قلب

تست خواب در کلینیک خواب

مطالعه خواب در آزمایشگاه ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت شما برای تعیین علت اختلال خواب ارائه می‌دهد.

آندوسکوپی خواب دارویی (DISE)

درمان جراحی برای آپنه خواب شدید یا انسدادی (OSA) بر اساس شناسایی دقیق انسداد راه هوایی استوار است. آندوسکوپی خواب دارویی (DISE) یک ابزار تشخیصی پیشرفته است که به پزشکان اجازه می‌دهد محل دقیق انسداد در راه هوایی بیماران مبتلا به OSA را مشخص کنند. با استفاده از این یافته‌ها، پزشکان  می‌توانند درمان جراحی را برای پاسخگویی به نیازهای خاص فرد تنظیم کنند. همه کاندیداهای درمان جراحی ابتدا باید DISE را انجام دهند.

در طول این روش، داروی بیهوشی توسط یک متخصص بیهوشی به شما تزریق می‌شود. در حالی که شما خواب هستید، یک اندوسکوپ انعطاف‌پذیر نازک از یک طرف بینی و پایین گلو عبور می‌کند تا انسدادهای احتمالی در نواحی کام و زبان را بررسی کند. کاندیداهای احتمالی برای درمان‌هایی مانند جراحی رباتیک ترانس‌اورال (TORS) و تحریک‌کننده عصب زیرزبانی (hypoglossal nerve stimulator) باید ابتدا آندوسکوپی خواب را انجام دهند.

پلی سومنوگرافی (تست خواب)

پلی سومنوگرافی یک تست خواب است که می‌تواند در کلینیک یا در خانه انجام شود تا آپنه خواب را تشخیص دهد. برای تست خواب در کلینیک، افراد در مرکز خواب  تحت نظر خواهند بود که در آن پزشکان متخصص خواب سنسورهایی را به صورت و سر شما وصل می‌کنند. پلی سومنوگرافی امواج مغزی، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، تنفس و حرکات چشم و پا را در هنگام خواب شما ثبت می‌کند.

تیم خواب ما اطلاعات جمع‌آوری شده را ارزیابی کرده و تست خواب شما را بر اساس یافته‌های خود امتیازدهی می‌کند. سپس می‌توان تشخیصی انجام داد و یک برنامه درمانی ایجاد کرد.

تشخیص آپنه خواب

تشخیص آپنه خواب

پزشک شما ممکن است براساس علائم و سابقه خواب شما که می‌توانید با کمک کسی که با شما هم‌خوابی می‌کند یا در خانه شما زندگی می‌کند، ارائه دهید، ارزیابی انجام دهد.

احتمالاً به یک مرکز اختلالات خواب ارجاع داده خواهید شد. در آنجا، یک متخصص خواب می‌تواند به شما در تعیین نیاز به ارزیابی بیشتر کمک کند.

یک ارزیابی اغلب شامل نظارت شبانه بر تنفس و سایر عملکردهای بدن شما در طول خواب در یک مرکز خواب است. آزمایش خواب خانگی نیز ممکن است یک گزینه باشد.

 آزمایش‌ها برای تشخیص آپنه خواب شامل موارد زیر است:

پلی سومنوگرافی شبانه. در طول این آزمایش، شما به تجهیزاتی متصل می‌شوید که امواج مغزی، الگوهای تنفسی، خرخر، سطح اکسیژن، ضربان قلب و حرکات بازو و پا را در هنگام خواب شما ثبت می‌کند.

آزمایش‌های خواب خانگی. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های ساده‌تری را برای استفاده در خانه برای تشخیص آپنه خواب تجویز کند. این تست ها معمولاً ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، جریان هوا و الگوهای تنفسی شما را در طول خواب اندازه‌گیری می‌کنند. پزشک شما احتمالاً پلی سومنوگرافی را در یک مرکز تست خواب به جای تست خواب خانگی توصیه می‌کند، اگر مشکوک به آپنه خواب مرکزی باشد.

اگر نتایج معمول نباشد، پزشک شما ممکن است بتواند بدون آزمایش بیشتر درمانی را تجویز کند. دستگاه‌های مانیتورینگ قابل حمل گاهی اوقات آپنه خواب را از دست می‌دهند. بنابراین پزشک شما ممکن است حتی اگر نتایج اولیه شما در محدوده استاندارد باشد، باز هم پلی سومنوگرافی را توصیه کند.

اگر شما مبتلا به آپنه انسدادی خواب هستید، پزشک شما ممکن است شما را به متخصص گوش، بینی و گلو ارجاع دهد تا انسداد در بینی یا گلو شما را رد کند. ارزیابی توسط یک متخصص قلب، معروف به متخصص قلب، یا یک پزشک متخصص در سیستم عصبی، به نام متخصص مغز و اعصاب، ممکن است برای بررسی علل آپنه خواب مرکزی ضروری باشد.

در طول مطالعه خواب چه انتظاری باید داشت

پزشک به شما خواهد گفت که آیا داروهای خود را طبق معمول مصرف کنید یا قبل از آزمایش مصرف آنها را متوقف کنید. در روز تست خواب کافئین یا الکل مصرف نکنید، زیرا ممکن است در نتایج اختلال ایجاد کنند. در صورت استفاده از لباس خواب راحت، کتاب یا مجله و بالش مخصوص همراه داشته باشید.

در شب مطالعه خواب، اگر درکلینیک مرکز خواب هستید، به یک اتاق خواب خصوصی در مرکز خواب یا بیمارستان اختصاص داده می شوید. در نزدیکی اتاق خواب یک منطقه نظارت مرکزی وجود خواهد داشت که در آن تکنسین ها بیماران در حال خواب را نظارت می کنند. شما یک حمام خصوصی خواهید داشت؛ فقط به تکنسین ها اطلاع دهید که چه زمانی نیاز به استفاده از آن دارید تا بتوانند سیم های اتصال شما را به تجهیزات مانیتورینگ جدا کنند.

شما به تجهیزاتی متصل خواهید شد که ممکن است ناراحت کننده به نظر برسند. اما بیشتر مردم با کمی مشکل به خواب می روند.

تست خواب چگونه است؟

تست خواب چگونه است؟

در طول تست خواب، الکترودهای سطحی روی صورت و پوست سر شما قرار می‌گیرند و سیگنال‌های الکتریکی ثبت‌شده را به تجهیزات اندازه‌گیری ارسال می‌کنند. این سیگنال ها که توسط فعالیت مغز و ماهیچه شما تولید می شوند، به صورت دیجیتالی ثبت می شوند. کمربندهای دور سینه و شکم تنفس شما را اندازه گیری می کنند. یک کاوشگر اکسیمتر بانداژ مانند روی انگشت شما اکسیژن خون شما را اندازه گیری می کند.

انواع تست های دیگر برای آپنه خواب

علاوه بر مواردی که قبلاً ذکر شد، تست های دیگری نیز ممکن است برای ارزیابی کامل‌تر خواب شما انجام شود:

EEG (الکتروانسفالوگرام): برای اندازه‌گیری و ثبت فعالیت امواج مغزی استفاده می‌شود.

EMG (الکترومیوگرافی): برای ثبت فعالیت عضلانی مانند تکان خوردن صورت، دندان قروچه و حرکات پا و همچنین تشخیص مرحله خواب REM استفاده می‌شود. در مرحله خواب REM، رویاهای شدید اغلب اتفاق می‌افتد زیرا مغز فعالیت بالایی دارد.

EOG (الکترواکوگرام): برای ثبت حرکات چشم استفاده می‌شود. این حرکات برای تعیین مراحل مختلف خواب، به ویژه مرحله خواب REM، مهم هستند.

EKG (الکتروکاردیوگرام): برای ثبت ضربان قلب و ریتم آن استفاده می‌شود.

سنسور جریان هوا (Nasal airflow sensor): برای ثبت جریان هوای بینی استفاده می‌شود.

میکروفون خروپف (Snore microphone): برای ثبت فعالیت خرخر استفاده می‌شود.

این آزمایش‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا الگوهای خواب شما را به طور دقیق‌تری بررسی کنند و تشخیص دقیقی از آپنه خواب و سایر اختلالات خواب ارائه دهند.

پس از تست خواب چه اتفاقی می افتد؟

صبح روز بعد، تکنسین‌ها سنسورهای متصل به بدن شما را برمی‌دارند و شما می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

تفسیر صدها صفحه داده از مطالعه زمان می‌برد. آن‌ها نتایج را برای پزشک شما ارسال می‌کنند. پس از بررسی نتایج توسط پزشک، برای صحبت در مورد یافته‌ها و مراحل بعدی با شما ملاقات خواهد شد.

نتایج تست خواب

نتایج تست خواب شامل اطلاعاتی در مورد خواب شما خواهد بود، مانند:

مدت زمانی که در هر مرحله خواب می‌گذرانید: این نشان می‌دهد که چقدر زمان در مراحل مختلف خواب (خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM) صرف کرده‌اید.

تعداد دفعات بیدار شدن: این اطلاعات نشان می‌دهد که چند بار در طول شب بیدار شده‌اید و مدت زمان این بیداری‌ها چقدر بوده است.

توقف تنفس یا مشکل در تنفس: این داده‌ها نشان می‌دهند که آیا دچار آپنه خواب (توقف کامل تنفس) یا هیپوپنه (کاهش شدید تنفس) شده‌اید.

خرخر کردن: این اطلاعات نشان می‌دهد که آیا خرخر می‌کنید و شدت آن چگونه بوده است.

وضعیت بدن: این داده‌ها نشان می‌دهد که در چه وضعیتی خوابیده‌اید (به پشت، پهلو یا روی شکم).

حرکات اندام: این اطلاعات نشان می‌دهد که آیا حرکات غیرطبیعی در پاها یا دست‌ها داشته‌اید، مانند سندرم پای بی‌قرار.

الگوهای فعالیت مغز غیرعادی: این داده‌ها می‌توانند نشان دهنده برخی اختلالات خواب مانند صرع یا تشنج باشند.

این اطلاعات به پزشک شما کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا شما دچار اختلال خواب هستید و اگر اینطور است، چه نوع اختلال خوابی دارید.

منبع1

منبع2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن