محافظ دهان برای آپنه خواب

محافظ دهان برای آپنه خواب

Rate this post

محافظ دهان برای آپنه خواب

محافظ دهان برای آپنه خواب می‌تواند با حرکت دادن فک پایین به جلو و باز نگه داشتن راه هوایی برای درمان آپنه خواب استفاده شود. محافظ دهان ممکن است برای برخی موارد آپنه خواب خفیف تا متوسط موثر باشد. انواع مختلفی از محافظ دهان برای آپنه خواب وجود دارد، اما موفقیت هر کدام به وضعیت منحصر به فرد فرد بستگی دارد.

تخمین زده می‌شود که ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزرگسالان به آپنه انسدادی خواب (OSA) مبتلا هستند، اگرچه این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود. در OSA، راه هوایی فرد در طول خواب به طور کامل یا جزئی بسته می‌شود و باعث ایجاد صداهای نفس نفس زدن، خفگی و خروپف همراه با کاهش سطح اکسیژن خون و اختلالات خواب می‌شود.

گزینه‌های درمان آپنه خواب شامل دستگاه‌های فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)، جراحی و وسایل دهانی یا دستگاه‌های پیشرفت فک پایین است. وسایل دهانی آپنه خواب، فک یا زبان را به جلو حرکت می‌دهند تا راه هوایی در طول خواب باز بماند. 

در حالی که ممکن است به این وسایل دهانی به عنوان محافظ دهان اشاره شود، توجه به این نکته مهم است که آنها با دستگاه‌های بدون نسخه که برای جلوگیری از ساییدن دندان یا خروپف طراحی شده‌اند، متفاوت هستند.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف وسایل دهانی مورد استفاده برای درمان آپنه خواب می‌اندازیم و آنچه را که باید هنگام بحث در مورد این گزینه درمانی با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در نظر بگیرید، پوشش می‌دهیم.

محافظ دهان چگونه آپنه خواب را درمان می‌کند؟

وسایل دهانی برای آپنه خواب، عوامل ساختاری زمینه‌ای را که به آپنه انسدادی خواب کمک می‌کنند، مانند فک پایین کوچک یا زبانی که به داخل گلو می‌افتد، برطرف می‌کنند. 

این ویژگی‌های فیزیکی می‌توانند راه هوایی فرد را مسدود کنند و منجر به علائم اختلال تنفسی خواب شوند. معمولاً محافظ دهان آپنه خواب، فک پایین را به جلو حرکت می‌دهد و راه هوایی را باز می‌کند، اگرچه برخی به جای آن موقعیت زبان را به جلو تنظیم می‌کنند.

انواع وسیله دهانی برای آپنه خواب

انواع محافظ دهان برای آپنه خواب

محافظ دهان آپنه خواب در طرح‌ها و مواد مختلفی وجود دارد. آنها اغلب به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، بنابراین ممکن است بسته به فردی که برای او ساخته شده است، نوع یکسانی متفاوت به نظر برسد. با این حال، سه نوع اصلی وجود دارد.

دستگاه‌های پیشرفت فک پایین (MADs)

دستگاه پیشرفت فک پایین که به عنوان دستگاه تغییر موقعیت فک پایین (MRD) و آتل پیشرفت فک پایین (MAS) نیز شناخته می‌شود، فک پایین را به سمت جلو حرکت می‌دهد. کلمه mandibular به استخوان فک پایین اشاره دارد.

برخی از MADها دارای طراحی یک تکه هستند، در حالی که برخی دیگر دارای طراحی دو تکه هستند که محافظ‌های بالا و پایین به هم متصل شده‌اند. طرح‌های یک تکه، فک بالا و پایین را در جای خود ثابت می‌کنند که برخی افراد آن را محدودکننده می‌دانند. 

از آنجایی که طرح‌های دو تکه دارای قطعات جداگانه‌ای برای فک بالا و پایین هستند، امکان حرکت و باز شدن بیشتر فک پایین را فراهم می‌کنند که ممکن است برخی افراد آن را راحت‌تر بدانند. با این حال، وسایل دهانی که امکان حرکت بیشتر را فراهم می‌کنند ممکن است برای افرادی که به پشت می‌خوابند ایده‌آل نباشند.

دستگاه‌های نگهدارنده زبان (TRD)

دستگاه‌های نگهدارنده زبان، زبان را در موقعیت رو به جلو نگه می‌دارند تا به داخل راه هوایی فرو نرود. اینها تا حدودی شبیه پستانک هستند، با این تفاوت که شما زبان خود را به سمت بیرون به داخل دستگاه می‌چسبانید که توسط مکش در جای خود نگه داشته می‌شود. برخی افراد TRDها را نسبت به MADها ناراحت کننده‌تر می‌دانند.

کام نرم

کام نرم و زبان کوچک را بالا می‌برند. هدف کاهش ارتعاشات کام نرم است، اما اثربخشی آنها ثابت نشده است.

محققان و تولیدکنندگان به نوآوری و آزمایش طرح‌های جدید برای محافظ دهان آپنه خواب ادامه می‌دهند، با هدف بهبود راحتی و اثربخشی. به عنوان مثال، یک طرح جدیدتر که MAD و TRD را با هم ترکیب می‌کرد، نشان داده شد که در کاهش رویدادهای تنفسی نسبت به MAD به تنهایی موثرتر است.

مزایای محافظ دهان آپنه خواب

تحقیقات نشان داده است که وسایل دهانی آپنه خواب می‌توانند مزایای زیر را برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب فراهم کنند:

  • کاهش تعداد مکث در تنفس (آپنه) یا دوره‌های تنفس کم عمق (هیپوپنه)
  • بهبود قابل توجه سطح اکسیژن خون
  • کاهش دفعات و حجم خروپف
  • کاهش خواب آلودگی در طول روز

پس از چند سال درمان، استفاده از محافظ دهان آپنه خواب با بهبود فشار خون دیاستولیک و سیستولیک و همچنین بهبود مداوم در کیفیت زندگی و کاهش خواب آلودگی در طول روز همراه است.

وسایل دهانی آپنه خواب می‌تواند یک جایگزین ایمن و موثر برای تعداد زیادی از افراد مبتلا به OSA باشد که به خوبی به درمان CPAP پاسخ نمی‌دهند. 46 تا 83 درصد از افراد به دلیل ناراحتی یا دلایل دیگر، درمان CPAP را ادامه نمی‌دهند. اگر افراد محافظ دهان را راحت‌تر بدانند، ممکن است بیشتر طبق دستورالعمل به درمان خود ادامه دهند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از وسیله دهانی برای درمان OSA استفاده می‌کنند، ممکن است به طور متوسط یک شب بیشتر در هفته نسبت به افرادی که از CPAP استفاده می‌کنند، و تقریباً دو ساعت بیشتر در هر شب از آن استفاده کنند.

 به عنوان یک خط پایه، متخصصان خواب توصیه می‌کنند که برای درمان OSA حداقل چهار ساعت در شب از محافظ دهان یا دستگاه CPAP استفاده کنید. فقط 43 درصد از افرادی که از CPAP استفاده می‌کنند این توصیه را رعایت می‌کنند، در مقایسه با 76 درصد از افرادی که از محافظ دهان استفاده می‌کنند.

عکس محافظ دهان برای آپنه خواب

خطرات محافظ دهان آپنه خواب

در حالی که وسایل دهانی برای برخی گزینه خوبی هستند، اما همیشه به اندازه CPAP در درمان OSA موثر نیستند. تقریباً دو برابر تعداد افرادی که OSA را با CPAP به طور کامل درمان می‌کنند، با محافظ دهان درمان می‌شوند. 

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که درمان CPAP به کاهش بیشتر رویدادهای تنفسی در طول خواب و بهبود بیشتر سطح اکسیژن خون کمک می‌کند. و برای حدود یک سوم از افراد، محافظ دهان علائم آنها را به طور قابل توجهی بهبود نمی‌بخشد.

اگرچه برخی افراد وسایل دهانی را راحت‌تر از CPAP می‌دانند، اما همه اینطور نیستند. یک نظرسنجی کوچک نشان داد که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان به دلیل ناراحتی، استفاده از محافظ دهان خود را در عرض یک سال متوقف کرده‌اند. با این حال، کسانی که به استفاده از محافظ دهان ادامه دادند، کیفیت خواب بهتری را با خروپف کمتر و خواب آلودگی در طول روز گزارش کردند.

محافظ دهان آپنه خواب همچنین می‌تواند باعث تغییر در موقعیت دندان‌ها یا گاز گرفتن شود. در برخی موارد این تغییرات در واقع می‌توانند مفید باشند، مانند کاهش اوربایت یا اورجت، که زمانی است که دندان‌های بالا با زاویه ای از روی دندان‌های پایین به جلو خم می‌شوند.

 اغلب، این تغییرات به سختی قابل توجه هستند، اما ممکن است در عرض شش ماه پس از شروع درمان ظاهر شوند.

آپنه خواب در نوزادان چگونه است؟

آیا محافظ دهان آپنه خواب بی خطر است؟

به طور کلی، محافظ دهان آپنه خواب بی خطر در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. هنگام انتخاب و استفاده از محافظ دهان آپنه خواب، همکاری نزدیک با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما مهم است.

عوارض جانبی در دو ماه اول شایع‌تر است و معمولاً با عادت کردن فرد به دستگاه از بین می‌رود. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش دهان
  • خشکی دهان
  • تحریک لثه
  • سردرد
  • درد دندان
  • ناراحتی مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

برای برخی از افراد، درد TMJ ممکن است در ابتدا حادتر باشد، اگرچه معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابد و در بیشتر موارد در عرض 6 تا 12 ماه برطرف می‌شود.

سردرد آپنه خواب چیست؟

صحبت با پزشک در مورد محافظ دهان برای آپنه خواب

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد محافظ دهان هستید، با پزشک مراقبت‌های اولیه، متخصص خواب و دندانپزشک صحبت کنید. پس از معاینه اولیه و نصب، قرار ملاقات‌های منظم بعدی را با دندانپزشک و پزشک خواب خود برنامه ریزی کنید تا یک تست خواب برای درمان اختلالات خواب از شما گرفته شود.

منبع

سوالات متداول

به طور کلی، یک محافظ دهان آپنه خواب ممکن است کمتر از درمان CPAP هزینه داشته باشد. قیمت خاص می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. هزینه کل شامل هزینه دستگاه و محلول تمیز کننده و همچنین هزینه معاینه اولیه و قرار ملاقات‌های بعدی دندانپزشکی برای نصب دستگاه می‌شود. افرادی که به وسیله دهانی علاقه مند هستند باید با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنند تا ببینند آیا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد یا خیر. به طور کلی، محافظ دهان دو تکه گرانتر از طرح‌های یک تکه هستند.

اثربخشی محافظ دهان آپنه خواب به میزان استفاده شما از آن بستگی دارد، بنابراین یافتن بهترین نوع دستگاه برای شما مهم است. طرح‌های دو تکه عموماً راحت‌تر در نظر گرفته می‌شوند، اما مطالعات نشان داده‌اند که برخی افراد طرح یک تکه را ترجیح می‌دهند و با آنها نتایج بهتری دارند. طرح‌های یک تکه همچنین می‌توانند مقرون به صرفه‌تر باشند. آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می‌کند که یک محافظ دهان قابل تنظیم و سفارشی از طریق دندانپزشک تهیه کنید، زیرا اینها موثرترین هستند. وسایل دهانی سفارشی از قالب‌های دندانی دندان‌های شما ساخته می‌شوند. محافظ دهان ترموپلاستیک ارزان قیمت نیز موجود است. اینها باید در آب جوش حرارت داده شوند تا نرم شوند. سپس، شما با گاز گرفتن آن و حرکت دادن فک پایین به جلو، دستگاه را خودتان نصب می‌کنید. پس از خنک شدن، شکل آن ثابت می‌شود. در حالی که گزینه‌های ترموپلاستیک ارزان‌تر هستند، اما اثربخشی کمتری نیز دارند و مردم اغلب نسخه‌های سفارشی را ترجیح می‌دهند. برای توصیه‌های آنها با پزشک خواب و دندانپزشک مشورت کنید.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا محافظ دهان آپنه خواب را برای موارد زیر توصیه می‌کند: افراد مبتلا به OSA خفیف تا متوسط، افرادی که خروپف می‌کنند اما OSA ندارند، افراد مبتلا به OSA شدید که به درمان CPAP پاسخ خوبی نداده‌اند یا آن را نمی‌خواهند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که MADها ممکن است به ویژه در افراد با وزن بدن کمتر و نواحی باریک‌تر پشت زبان یا کام نرم، صرف نظر از شدت OSA آنها، موثر باشند.

افراد مبتلا به آپنه خواب باید هنگام در نظر گرفتن محافظ دهان آپنه خواب، با پزشک، ارتودنتیست یا دندانپزشک خود همکاری نزدیک داشته باشند. در حالی که برخی از گزینه‌ها بدون نسخه در دسترس هستند، وسایل دهانی سفارشی در درمان آپنه خواب موثرتر هستند.

برای نحوه تمیز کردن محافظ دهان آپنه خواب و چند وقت یکبار، دستورالعمل‌های دستگاه را دنبال کنید. برخی از تولیدکنندگان، مانند SomnoMed، تمیز کردن روزانه را همراه با روال معمول بهداشت صبحگاهی شما توصیه می‌کنند. از محلول تمیز کننده و برس توصیه شده استفاده کنید. سپس، طبق دستورالعمل‌ها بشویید، خشک کنید و نگهداری کنید. محافظ دهان را به صورت هفتگی با استفاده از محلول تمیز کننده یا قرص توصیه شده خیس کنید و ضد عفونی کنید.

پزشک شما می‌تواند به تعیین بهترین درمان OSA برای شما بر اساس شدت آپنه خواب، هزینه، ترجیحات راحتی و سایر عوامل کمک کند. گزینه‌های درمانی متعددی برای OSA وجود دارد. دستگاه‌های CPAP به عنوان درمان اولیه برای OSA در نظر گرفته می‌شوند – به ویژه برای OSA شدید – اما به برق نیاز دارند و ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشند. برای کسانی که علائم آنها هنگام خوابیدن به پشت به طور قابل توجهی بدتر می‌شود، دستگاه‌های موقعیت یابی ویژه می‌توانند به حفظ موقعیت خوابیدن به پهلو کمک کنند. کاهش وزن همچنین ممکن است به عنوان مکملی برای درمان‌های دیگر مانند CPAP توصیه شود. برای کودکان، اولین گزینه درمانی ممکن است جراحی برای برداشتن لوزه‌ها یا آدنوئیدها باشد. گزینه‌های جراحی اضافی برای بزرگسالان در دسترس است، مانند یووولوپالاتوفارنگوپلاستی، که زبان کوچک و بافت کام نرم را برمی‌دارد، یا پیشرفت فک بالا و پایین، که در آن فک بالا و پایین تغییر موقعیت می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن