نتایج تست خواب

نتایج تست خواب

Rate this post

نتایج تست خواب شما اطلاعاتی در مورد کیفیت خواب شما و نحوه تنفس شما در طول شب ارائه می دهد. این اطلاعات برای تشخیص و درمان اختلالات خواب مانند آپنه خواب استفاده می شود.

آپنه خواب یک اختلال تنفسی در خواب است که باعث ایجاد وقفه تنفسی در هنگام خواب می شود. این اختلال می تواند منجر به خواب نامناسب، بیدار شدن بدون احساس سرحالگی، احساس خستگی یا ضعف در طول روز، تجربه سردرد یا احساس عدم توانایی در تفکر واضح شود. درمان آپنه خواب می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

دانستن اینکه آپنه خواب دارید می تواند بسیار کمک کننده باشد. کمک کننده از این جهت که بالاخره پاسخی برای خستگی شدید در طول روز، بیدار شدن با سردرد و عصبانیت زودهنگام  کنار علائم دیگر خود  پیدا کرده اید. 

نگران نباشید گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به شما در داشتن خواب مورد نیاز بدون برهم زدن زندگی تان کمک کند. اگر این مطلب را می خوانید، به احتمال زیاد در حال حاضر تست خواب خانگی خود را انجام داده اید یا به زودی انجام خواهید داد. تست خواب شما توسط یک پزشک متخصص خواب انجام میگیرد  و نتایج تست خواب را به شما اطلاع می دهد که آیا به آپنه خواب مبتلا هستید، چه نوع آپنه ای دارید و شدت آن چقدر است. اما درک این موضوع که چگونه نتایج تست خواب خود را بخوانید طبیعی است. داشتن اطلاعات کافی به شما کمک می کند تا شدت بیماری خود را درک کنید و دلیل اینکه چرا برخی از گزینه های درمانی به شما توصیه می شود را بفهمید.
در بخش های بعدی، اجزای اصلی تست خواب شما را بررسی می کنیم و به شما در درک نتایج تست خواب کمک خواهیم کرد.

پیشرفت های زیادی در زمینه پزشکی خواب صورت گرفته است و گزینه های درمانی جدیدی فراتر از “ماسک CPAP” کلاسیک در دسترس است. با این حال، درمان های آپنه خواب یکسان نیستند. پزشک شما بسته به شدت و نوع آپنه خوابی که دارید، گزینه های درمانی مختلفی را به شما توصیه خواهد کرد. پزشکان متخصص خواب برای درک بهتر نحوه خواب شما از یک تست خواب شبانه استفاده می کنند. این مقاله عمدتا بر نتایج تست خواب در کلینیک تست خواب تمرکز خواهد کرد.

نتیجه تست خواب

در یک تست خواب چه چیزی اندازه گیری می شود؟

در طول یک تست خواب در کلینیک، تجهیزات پزشکی پیشرفته خواب، تنفس و قلب شما را زیر نظر خواهند گرفت. پزشک متخصص خواب شما صفحه ای مشابه تصویر زیر را بررسی می کند. این داده ها تصویری کامل تر از چگونگی سلامت شما در هنگام خواب ارائه می دهد. برخی از اندازه گیری های کلیدی عبارتند از:

سرعت تنفس
جریان هوا
سطح اکسیژن
ضربان قلب
فعالیت امواج مغزی
حرکات بدن

تعیین شدت آپنه خواب

تعیین شدت آپنه خواب

پزشک برای تعیین شدت آپنه خواب شما ممکن است به معیارهای زیادی از خواب و تنفس شما نگاه کند:

علائم کوتاه مدت: احساس خستگی در طول روز، خواب آلودگی، بیدار شدن با سردرد، تکرر ادرار شبانه
کیفیت زندگی شما 
کل مدت خواب
مدت زمان خواب (خواب سبک در مقابل خواب عمیق)
خواب پریشی یا بیدار شدن از خواب
سطح اکسیژن خون
تعداد وقفه های تنفسی و کاهش تنفس (شاخص آپنه-هیپوپنه)

رایج ترین معیاری که برای برقراری ارتباط شدت آپنه خواب با بیماران استفاده می شود، شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) است. این میانگین وقایع آپنه (مرکزی + انسدادی) و کاهش تنفسی است که در طول یک ساعت خواب رخ می دهد. این شاخص معمولاً به صورت تعداد وقفه در هر ساعت نشان داده می شود؛ برای مثال، 15 وقفه در ساعت.

طبقه بندی های رایج عبارتند از: 

طبیعی:  AHI کمتر از 5 در ساعت
خفیف:  AHI مساوی یا بیشتر از 5 اما کمتر از 15 در ساعت
متوسط:  AHI مساوی یا بیشتر از 15 اما کمتر از 30 در ساعت
شدید:  AHI مساوی یا بیشتر از 30 در ساعت

نکات مهم:

آپنه خواب علاوه بر علائم کوتاه مدت، حتی نشان داده شده است که خطر بستری شدن و مرگ را برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی افزایش می دهد. این ممکن است به دلیل افزایش استرسی باشد که وقایع آپنه بر قلب شما وارد می کند. 

درک انواع مختلف وقایع آپنه

برخی از شایع ترین یافته ها در یک تست خواب، آپنه و هیپوپنه هستند. آپنه ها مکث هایی در تنفس هستند که حداقل ده ثانیه طول می کشند. هیپوپنه ها تنفس های سطحی هستند.

وقایع آپنه بر اساس علت ایجاد کننده آن طبقه بندی می شوند. طبقه بندی های اصلی آپنه های انسدادی، آپنه های مرکزی و آپنه های ترکیبی هستند. برخی از پزشکان ممکن است هیپوپنه ها را نیز طبقه بندی کنند، اما در مورد تعاریف دقیق آنها اختلاف نظر وجود دارد.

رویدادهای انسدادی (Obstructive events):

رویدادهای انسدادی زمانی رخ می دهند که بدن سعی می کند نفس بکشد، اما تنگی یا انسداد مجاری تنفسی مانع از جریان آزاد هوا می شود. این انسداد یا گرفتگی می تواند به دلیل ویژگی های بدنی یا شل شدن عضلات قفسه سینه و گردن در هنگام خواب باشد. 

رویدادهای مرکزی (Central events):

رویدادهای مرکزی زمانی رخ می دهد که مغز در ارسال سیگنال به عضله تنفسی (دیافراگم) برای فعال شدن، شکست می خورد. در نتیجه، فرد به طور موقت تلاش برای تنفس را متوقف می کند. خوشبختانه، این توقف در نهایت باعث می شود فرد بیدار شود و دوباره با سرعت بیشتری نفس بکشد.

رویدادهای ترکیبی (Mixed events):

رویدادهای ترکیبی ترکیبی از آپنه انسدادی و مرکزی هستند. آنها به طور معمول به عنوان آپنه مرکزی شروع می شوند، سپس پس از فعال شدن عضلات تنفسی توسط مغز، به انسدادی تبدیل می شوند.

نتایج تست خواب

نتایج تست خواب شما شامل تمام یافته های قابل توجه بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در مطالعه خواب خواهد بود. پزشک شما جزئیات را با شما مرور خواهد کرد. ما در زیر فقط بر روی چند پارامتر کلیدی تمرکز خواهیم کرد.

هیپوپنه (AHI)

اجزای شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI)

در پایین اجزای شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) را در نتایج تست خواب شما نوشته شده است. در اینجا توضیحاتی در مورد هر کدام از آنها  آورده شده است:

نوع آپنه: نوع آپنه می تواند شامل موارد زیر باشد:

Central Apnea (آپنه مرکزی): زمانی که مغز در ارسال سیگنال به دیافراگم (عضله اصلی تنفس) برای فعال شدن شکست می خورد.

Obstructive Apnea (آپنه انسدادی): زمانی که انسداد یا تنگی در مجاری تنفسی مانع از جریان هوا می شود.

Mixed Apnea (آپنه ترکیبی): ترکیبی از آپنه مرکزی و انسدادی

Hypopnea (هیپوپنه): تنفس های سطحی

A+H (A + H): مجموع تعداد وقفه های تنفسی (آپنه) و تنفس های سطحی (هیپوپنه) در کل دوره خواب

Number (تعداد): تعداد کل وقفه های تنفسی و تنفس های سطحی ثبت شده در طول مطالعه خواب

Mean Dur (sec) (میانگین مدت (ثانیه)): میانگین مدت زمان وقفه های تنفسی و تنفس های سطحی ثبت شده (بر حسب ثانیه)

Max Dur (sec) (حداکثر مدت (ثانیه)): حداکثر مدت زمان یک وقفه تنفسی یا تنفس سطحی ثبت شده (بر حسب ثانیه)

Total Dur (min) (کل مدت (دقیقه)): کل مدت زمان تمام وقفه های تنفسی و تنفس های سطحی ثبت شده (بر حسب دقیقه)

Index (#/h TST) (شاخص (#/ساعت خواب)): این عدد مهمترین عدد در گزارش خواب شماست. این شاخص، تعداد کل وقفه های تنفسی و تنفس های سطحی (A+H) را بر حسب تعداد کل ساعت خواب (TST) تقسیم می کند و بر حسب تعداد وقفه در ساعت نشان داده می شود. این عدد نشان دهنده شدت آپنه خواب شماست.

به عنوان مثال، شاخص AHI کل (74) نشان می دهد که به طور متوسط 74 وقفه تنفسی یا تنفس سطحی در هر ساعت خواب وجود داشته است. همچنین می توانید جزئیات بیشتری را در مورد انواع مختلف وقفه های تنفسی و مدت زمان آنها مشاهده کنید.

اکثر نتایج تست خواب شامل جزئیات شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) بر اساس نوع رویداد خواهند بود. “شاخص” تعداد متوسط رویدادها را در هر ساعت نشان می دهد. 

سطح اکسیژن در خون​

سطح اکسیژن در خون

سطح اکسیژن خون شما را در طول تست خواب نشان می دهد. در اینجا توضیحاتی در مورد هر کدام از آن ها آورده شده است:

مرحله خواب: این مرحله خوابی را که در آن هستید نشان می دهد:
WK (Wake): بیدار

REM (Rapid Eye Movement): خواب REM، مرحله ای از خواب که با رویاهای واضح و فعالیت مغزی مشابه بیداری مشخص می شود.

NREM (Non-Rapid Eye Movement): خواب NREM، که به سه مرحله 1، 2 و 3 تقسیم می شود. خواب NREM عمیق تر از خواب REM است و با امواج مغزی آهسته تر و آرامش عضلانی بیشتر مشخص می شود.
میانگین (%): میانگین سطح اکسیژن خون در هر مرحله خواب (بر حسب درصد)

<90%: تعداد دفعاتی که سطح اکسیژن خون شما به زیر 90 درصد کاهش یافته است در هر مرحله خواب

<80%: تعداد دفعاتی که سطح اکسیژن خون شما به زیر 80 درصد کاهش یافته است در هر مرحله خواب

<70%: تعداد دفعاتی که سطح اکسیژن خون شما به زیر 70 درصد کاهش یافته است در هر مرحله خواب

تعداد افت اکسیژن (Desaturation #): تعداد کل دفعاتی که سطح اکسیژن خون شما به طور قابل توجهی کاهش یافته است (معمولاً به زیر 90 درصد یا 88 درصد در نظر گرفته می شود). این عدد در هر مرحله خواب و همچنین کل شب نشان داده می شود.

به عنوان مثال، میانگین سطح اکسیژن خون شما در طول شب 88 درصد بوده است. با این حال، سطح اکسیژن خون شما 125 بار در طول شب به زیر 90 درصد کاهش یافته است، از جمله 34 بار در طول خواب REM و 40 بار در طول خواب NREM مرحله 2. این نشان می دهد که شما به طور مکرر در طول خواب دچار افت اکسیژن خون می شوید، به خصوص در طول خواب REM.

پزشک شما از این اطلاعات برای ارزیابی شدت آپنه خواب شما و تعیین بهترین روش درمانی استفاده خواهد کرد.

نتایج تست خواب تعداد دفعاتی که سطح اکسیژن خون شما پایین تر از حد خاصی (مثلا 90 درصد) کاهش یافته را نشان می دهد. این نشان دهنده کمبود اکسیژن است و اغلب ناشی از آپنه ها و هیپوپنه ها می باشد. در مثال بالا، سطح اشباع اکسیژن بیمار در طول مطالعه 223 بار زیر 90 درصد کاهش یافته است.

تست خواب چگونه سطح تنفس و اکسیژن خون را تعیین می کند؟

تست خواب خانگی شما مجهز به حسگرهای زیادی است که داده ها را جمع آوری و در دستگاه ApneaLink Air ذخیره می کند. تست های خواب خانگی از وسیله ای دارای یک کانولای بینی (nasal cannula) هستند، لوله ای که فقط در ابتدای سوراخ های بینی شما قرار می گیرد. هنگام تنفس، لوله، نفس شما را به دستگاه ApneaLink Air منتقل می کند که داده های شما را ثبت می کند.

تست خواب شما همچنین دارای یک سنسور تلاش (effort sensor) و یک کمربند قفسه سینه است که به جمع آوری داده در مورد اینکه چقدر برای تنفس تلاش می کنید کمک می کند.

برای تعیین سطح اکسیژن خون، تست خواب شما دارای یک لوله پالس اکسیمتری (oximeter tubing) و یک سنسور پالس اکسیمتری است.

این سنسورها داده های مربوط به تنفس و اکسیژن شما را جمع آوری می کنند تا مشخص کنند که آیا دچار آپنه یا هیپوپنه شده اید.

ضربان قلب

ضربان قلب

تست خواب شما همچنین ضربان قلب شما را در طول شب نشان می دهد. بزرگسالان سالم معمولاً ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه دارند. ضربان قلب پایین تر یا بالاتر نشان دهنده کمبود اکسیژن است.

بعد از تست خواب من چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر موارد، یک متخصص خواب تست شما را با شما مرور می کند و یافته های قابل توجه را بررسی می کند. اطلاعات موجود در تست خواب شما برای تعیین یک برنامه درمانی مناسب برای شما استفاده خواهد شد.

به یاد داشته باشید، گزینه های درمانی مختلفی بر اساس نوع خاص خواب شما در دسترس است. با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است صحبت کنید.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن