علت شب ادراری در کودکان و راه های درمان آن

درمان شب ادراری کودکان + علت شب ادراری

Rate this post

درمان شب ادراری کودکان

شب ادراری (یا انورزیس شبانه) به خیس کردن ناخودآگاه رختخواب در طول خواب گفته می‌شود. این مشکل در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شایع است.ما در این مقاله علت شب ادراری در کودکان و راه های درمان شب ادراری در کوکان را به طور کامل و جامع توضیح خواهیم داد.  اما اگر فرد بالای ۷ سال باشد و حداقل دو بار در هفته و به مدت حداقل سه ماه پیاپی این اتفاق بیفتد، نگران‌کننده می‌شود. شب ادراری دلایل مختلفی دارد اما قابل درمان است.

شب ادراری کودکان چیست؟

شب ادراری یا انورزیس شبانه به خیس شدن ناخودآگاه رختخواب در طول خواب گفته می‌شود. شب ادراری در کودکان، حتی پس از آموزش توالت رفتن، شایع است.

بیشتر کودکان با بزرگ‌تر شدن به تدریج خود به خود شب ادراری را کنار می‌گذارند. این معمولاً بین ۴ تا ۶ سالگی اتفاق می‌افتد. اگر کودک شما بالای ۱۲ سال است و حداقل سه ماه متوالی، دو یا چند بار در هفته رختخواب خود را خیس می‌کند،حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه شب ادراری یک مریضی نیست، اما می‌تواند برای کودک و خانواده استرس‌زا باشد. کودکانی که شب ادراری دارند ممکن است احساس شرم یا خجالت کنند. آن‌ها ممکن است مسافرت و  خوابیدن در خانه دوستان و فامیل خودداری کنند، زیرا نگران خیس کردن رختخواب هستند.

مهم است بدانید که شب ادراری نتیجه آموزش نادرست توالت رفتن یا تنبلی نیست. عوامل بسیاری باعث شب ادراری در کودکان و بزرگسالان می‌شوند.

انواع شب ادراری در کودکان

انواع شب ادراری در کودکان

دو نوع اصلی شب ادراری وجود دارد:

  1. شب ادراری اولیه: زمانی رخ می‌دهد که فرد هرگز به مدت شش ماه یا بیشتر در طول شب خشک نمانده باشد.
  2. شب ادراری ثانویه: زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از شش ماه یا بیشتر خشک ماندن، دوباره رختخواب خود را خیس می‌کند. شب ادراری ثانویه معمولاً نتیجه یک وضعیت پزشکی یا روانشناختی است.

شب ادراری در چه سنی رویی میدهد؟

شب ادراری افراد در همه سنین، از کودکان تا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکان هنوز در حال یادگیری کنترل مثانه خود هستند، بنابراین این وضعیت قبل از سن ۶ سالگی شایع‌تر است. بزرگسالان مبتلا به شب ادراری معمولاً دارای یک بیماری پزشکی یا وضعیت روانشناختی زمینه ای هستند که منجر به شب ادراری می‌شود.

 شب ادراری در پسران یا کودکانی که هنگام تولد ختنه شده  اند بیشتر رخ می‌دهد. اگر دچار آسیب عاطفی شدید یا استرس باشید، ممکن است خطر ابتلا به شب ادراری بیشتر باشد. شب ادراری همچنین می‌تواند ژنتیکی باشد و اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر نیز این مشکل را داشته یا دارند، در خانواده‌ها وجود دارد. برای درمان تنگی نفس در خواب کلیک کنید.

شب ادراری در کودکان چقدر شایع است؟

در حدود یک نفر از هر ۱۰ کودک  دچار شب ادراری هستند. این مشکل در کودکان کوچکتر بیشتر رخ می‌دهد حدود ۳۰ درصد از کودکان ۷ سال و کمتر و حدود ۵ درصد از کودکان ۱۰ ساله. برای نوجوانان، تخمین زده می‌شود که ۱ تا ۲ درصد از نوجوانان ۱۵ ساله دچار شب ادراری هستند. حدود ۲ تا ۳ درصد از بزرگسالان بالای ۱۸ سال دچار شب ادراری اولیه هستند. برای علت و درمان دندان قروچه در خواب کلیک کنید.

شب ادراری در کودکان چگونه بر سلامت روان فرد تأثیر می‌گذارد؟

این طبیعی است که هم کودکان و هم بزرگسالان از شب ادراری خجالت بکشند. حتی ممکن است صحبت کردن در مورد آن با پزشک برایتان دشوار باشد، زیرا نمی‌خواهید احساس شرم کنید. اگر شب ادراری برای شما به عنوان یک کودک بزرگتر، نوجوان یا بزرگسال اتفاق می‌افتد، معمولاً غیرارادی است یا نشانه‌ای از این است که بدن شما طبق انتظار کار نمی‌کند. یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا این تغییرات در بدن خود را مدیریت کنید تا احساس بهتری داشته باشید و خشک از خواب بیدار شوید.

10 علت بیخوابی که همه باید بدانند.

علائم شب ادراری در کودکان

علائم شب ادراری در کودکان چیست؟

بیدار شدن با لباس خواب یا ملحفه خیس از ادرار، اصلی‌ترین علامت شب ادراری است. احتمالاً تا زمانی که خیلی دیر نشده متوجه نخواهید شد که رختخواب خود را خیس کرده‌اید.

در حالی که شب ادراری یک وضعیت جسمی است، می‌تواند تأثیر عاطفی شدیدی بر هر کسی که آن را تجربه می‌کند بگذارد. ممکن است احساس شرم یا خجالت کنید. ممکن است سعی کنید لباس‌ها یا ملحفه‌های خیس خود را از دیگران پنهان کنید تا آن‌ها نبینند. همچنین ممکن است از تعاملات اجتماعی در شب مانند خوابیدن در خانه دوستان خودداری کنید .  این علائم ناراحت‌کننده پس از رفع شب ادراری از بین می‌روند، اما در هنگام وقوع می‌توانند تأثیر جدی بر شما بگذارند.

آیا شب ادراری در کودکان نشانه یک بیماری زمینه ای است؟

شب ادراری می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای باشد اگر در فردی آموزش دیده برای استفاده از توالت رخ دهد که پس از حداقل شش ماه بدون شب ادراری، دچار اپیزودهای مکرر شب ادراری شود. برخی از نشانه‌های وجود مشکل پزشکی زمینه ای که باعث شب ادراری می‌شود شامل موارد زیر است:

  • تغییرات در دفعات و میزان ادرار در طول روز
  • درد هنگام ادرار کردن
  • داشتن جریان ادرار کم
  • تغییر رنگ ادرار
  • تغییرات در خلق و خو
  • عدم دفع مدفوع در طول روز

چه چیزی باعث شب ادراری در کودکان می‌شود؟

علت شب ادراری می‌تواند با توجه به سن متفاوت باشد. چندین علت احتمالی برای خیس کردن رختخواب وجود دارد.

علت شب ادراری در کودکان

شایع‌ترین علت شب ادراری در کودکان، عدم کنترل مثانه است. کودکان معمولاً بین ۲ تا ۴ سالگی کنترل مثانه خود را یاد می‌گیرند. خیس کردن رختخواب بین سنین ۴ تا ۶ سالگی رایج است، زیرا کودکان در حال رشد و سازگاری با بدن خود با سرعت خود هستند. اکثر کودکان تا سن ۷ سالگی کنترل مثانه خود را به دست می‌آورند. پس از سن ۷ سالگی و در طول دوران نوجوانی کودک، ممکن است کمتر باشد.

در برخی موارد، شب ادراری مکرر یا مداوم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پزشکی زمینه ای باشد، مانند:

  • عفونت دستگاه ادراری
  • یبوست
  • اسپینا بیفیدا یا مشکلات عصبی
  • دیابت
  • انسداد دستگاه ادراری یا مجرای ادراری باریک
  • آپنه انسدادی خواب
  • ADHD

علل شب ادراری در بزرگسالان

افراد بالای ۱۸ سال نیز ممکن است دچار شب ادراری شوند. علل احتمالی شب ادراری در بزرگسالان عبارتند از:

ژنتیک: برخی افراد مستعد ابتلا به شب ادراری هستند. این بدان معناست که اگر والدین بیولوژیکی فرد دچار شب ادراری بودند، احتمال ابتلای فرزندانشان به این بیماری بیشتر است.

یبوست: فشار ناشی از مدفوع اضافی در رکتوم ممکن است با سیگنال‌های عصبی که مثانه شما به مغز می‌فرستد تداخل کند. رکتوم پر همچنین می‌تواند مقدار ادراری را که مثانه شما می‌تواند نگه دارد کاهش دهد یا از تخلیه کامل آن جلوگیری کند.

هورمون‌ها: هورمونی به نام وازوپرسین حجم ادراری را که بدن شما در طول شب تولید می‌کند محدود می‌کند. وازوپرسین با ایجاد جذب مجدد آب در ادرار توسط جریان خون عمل می‌کند. این باعث می‌شود حجم کمتری ادرار وارد مثانه شود. افرادی که وازوپرسین کافی تولید نمی‌کنند ممکن است بیشتر مستعد خیس کردن رختخواب باشند.

ظرفیت عملکردی کوچک مثانه: افرادی که ظرفیت عملکردی مثانه کوچک دارند، مثانه‌های با اندازه طبیعی دارند، اما احساس می‌کنند که مثانه آن‌ها پر است حتی زمانی که مثانه هنوز می‌تواند ادرار بیشتری نگه دارد. آن‌ها تمایل دارند که در طول روز بیشتر ادرار کنند و ممکن است ناگهان برای جلوگیری از تصادف به دستشویی بروند. این همچنین باعث می‌شود که آن‌ها در طول شب بیشتر احتمال خیس کردن رختخواب داشته باشند.

عدم بیداری در طول شب: گاهی اوقات افراد نمی‌توانند به موقع برای رفتن به دستشویی بیدار شوند. با پر شدن مثانه شما از ادرار، سیگنالی به مغز شما ارسال می‌کند. مغز شما سیگنالی را به مثانه شما برمی‌گرداند تا شل شود تا بتواند ادرار بیشتری نگه دارد. مثانه پر همچنان سیگنال‌هایی به مغز شما می‌فرستد تا شما بیدار شوید. گاهی اوقات، یک بیماری زمینه ای می‌تواند این سیگنال‌ها را قطع کند که مانع از بیدار شدن شما در وسط شب می‌شود.

مشکلات روانشناختی یا عاطفی: استرس عاطفی ناشی از حوادث آسیب‌زا یا اختلال در روال عادی زندگی می‌تواند باعث شب ادراری شود. به عنوان مثال، نقل مکان به خانه جدید، ثبت نام در مدرسه جدید، مرگ یکی از عزیزان یا سوء استفاده جنسی ممکن است باعث ایجاد اپیزودهای شب ادراری شود. این موارد ممکن است با گذشت زمان کمتر شود و پس از صحبت با یک متخصص سلامت روان بهبود یابد.

بیماری‌های پزشکی: یک بیماری پزشکی ممکن است علت شب ادراری در بزرگسالان باشد، مانند بیماری سلول داسی شکل، تغییرات عصبی و ناهنجاری‌های کلیه یا مثانه. اگر پس از شش ماه یا بیشتر خشک ماندن، شب ادراری دوباره رخ داد، ممکن است یک بیماری پزشکی باعث آن شود.
یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت شب ادراری را تشخیص داده و درمان مناسب برای احساس بهتر در هر صبح را ارائه دهد.

تشخیص شب ادراری در کودکان

شب ادراری در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یک پزشک پس از معاینه فیزیکی و گرفتن سابقه کامل پزشکی، شب ادراری را تشخیص خواهد داد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون یا آزمایش تصویربرداری را برای تعیین اینکه آیا یک بیماری پزشکی زمینه ای باعث شب ادراری شده است، پیشنهاد دهد. اگر پزشک شما مشکوک است که عوامل عاطفی یا روانشناختی باعث شب ادراری شده است، ممکن است توصیه کند با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

برای انجام تست خواب کلیک کنید.

آیا نیاز به مراجعه به پزشک برای شب ادراری کودکان است؟

شب ادراری بسیار طبیعی و شایع است. صحبت کردن با پزشک در مورد آن اگر شب‌ها اتفاق می‌افتد، ایده خوبی است. با این حال، خیس کردن رختخواب در طول روز (ادرار روزانه) معمولاً طبیعی نیست. ممکن است کودک شما در طول روز به دلیل مشغول بودن به بازی و بی‌میلی به رفتن به دستشویی، دچار خیس کردن رختخواب شود. از آنجایی که خیس کردن رختخواب در طول روز چندان شایع نیست، همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد.

برای درمان خروپف کلیک کنید.

درمان شب ادراری در کودکان

درمان شب ادراری بسته به علت آن متفاوت است. گزینه‌های درمانی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تغییرات رفتاری قبل یا در زمان خواب مانند استفاده از زنگ خطر.
  • مدیریت یا درمان هرگونه بیماری پزشکی زمینه ای.
  • مصرف داروهایی که می‌توانند تولید ادرار شبانه را کاهش دهند.
  • صحبت با یک متخصص سلامت روان، روانشناس یا درمانگر برای مدیریت استرس، آسیب یا چالش‌های عاطفی شما.
  • بزرگسالانی که تمام روش‌های درمانی غیرتهاجمی دیگر را بدون موفقیت امتحان کرده‌اند، ممکن است کاندید جراحی باشند. جراحی می‌تواند مثانه، روده و کف لگن (عصب ساکرال) شما را تحریک کند یا عضله‌ای را که اطراف مثانه شما را احاطه کرده است برای بهبود انقباضات مثانه بردارد.

تغییرات رفتاری برای درمان شب ادراری کودکان

پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند تغییراتی در رفتار برای توقف شب ادراری ایجاد کنید. تکنیک‌های رفتاری مواردی هستند که می‌توانید در روال شبانه خود یا فرزندتان انجام دهید که شامل دارو نیستند. این تکنیک‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

محدود کردن مایعات قبل از خواب: حداقل دو ساعت قبل از خواب به کودک خود چیزی برای نوشیدن ندهید. مطمئن شوید که کودک شما در طول روز مایعات کافی می‌نوشد. در حالی که این ممکن است مصرف مایعات او را کاهش دهد، اما همیشه از شب ادراری جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند مقدار ادراری را که در شب دفع می‌کند کاهش دهد.

رفتن به دستشویی قبل از خواب: مطمئن شوید که کودک شما قبل از رفتن به رختخواب به دستشویی رفته و مثانه خود را خالی می‌کند. حتی اگر کودک شما تمایل به ادرار کردن ندارد، از او بخواهید قبل از خواب چند دقیقه سعی کند ادرار کند یا روی توالت بنشیند تا مثانه خود را خالی کند.

تنظیم زنگ هشدار: زنگ شب ادراری دستگاهی است که با تشخیص خیس شدن، صدای بلند ایجاد می‌کند یا لرزش می‌کند تا شما یا فرزندتان را بیدار کند. این دستگاه دارای سنسوری است که آلارم را فعال می‌کند تا بتوانید بیدار شده و ادرار کردن را در توالت تمام کنید. با گذشت زمان، یاد می‌گیرید که وقتی احساس می‌کنید مثانه شما پر است بیدار شوید و در نهایت ممکن است بتوانید بدون نیاز به ادرار کردن خواب شبانه داشته باشید. این تکنیک ممکن است چندین ماه طول بکشد تا موفق شود.

درمان مثانه: این روش با وادار کردن شما به انتظار برای رفتن به دستشویی در طول روز، تدریجاً ظرفیت عملکردی مثانه شما را افزایش می‌دهد. افزایش فاصله زمانی بین رفتن به دستشویی به بزرگ‌تر شدن مثانه شما کمک می‌کند تا بتواند ادرار بیشتری نگه دارد.

درمان شب ادراری در کودکان

دارو برای شب ادراری کودکان

داروهای زیر ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با تکنیک‌های رفتاری برای درمان شب ادراری استفاده شوند:

دسموپرسین: این نسخه مصنوعی هورمون وازوپرسین است که باعث می‌شود کلیه‌ها ادرار کمتری تولید کنند. در حدود نیمی از موارد موثر است و در کودکان بزرگتر با ظرفیت مثانه طبیعی نتایج بهتری دارد. این دارو می‌تواند سطح سدیم را در کودکانی که آن را مصرف می‌کنند کاهش دهد، بنابراین باید مقدار مایعاتی را که کودک شما بعد از شام می‌نوشد محدود کنید.

اکسیدوتین یا تولترودین: این دارو با کاهش انقباضات مثانه، مثانه بیش فعال را درمان می‌کند. می‌توانید این دارو را با دسموپرسین یا روش زنگ شب ادراری مصرف کنید. ممکن است برای کودکانی که بیش از یک بار در هر شب رختخواب خود را خیس می‌کنند و همچنین دچار خیس کردن رختخواب در طول روز هستند موثر باشد.

ایمیپرامین: این دارو با افزایش سیگنال‌های مغز به قسمت‌های مختلف بدن مانند مثانه، از شب ادراری در حدود ۴۰ درصد موارد جلوگیری می‌کند. پزشک شما در مورد هرگونه تداخل دارویی یا عوارض جانبی مرتبط با این دارو که ممکن است مضر باشد به شما اطلاع خواهد داد.

سولفاسین: دارویی ضد کولینرژیک که با جلوگیری از تحریک بیش از حد مثانه، آن را کنترل می‌کند. این دارو دارای عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد کولینرژیک سنتی است.

تروپیوم کلراید: دارویی که با مسدود کردن گیرنده‌های سلول‌های عضلانی روی دیواره مثانه به شل شدن مثانه شما کمک می‌کند. از بیش فعالی مثانه جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از شب ادراری

شب ادراری طبیعی و شایع است. در حالی که نمی‌توانید از همه موارد شب ادراری جلوگیری کنید، می‌توانید با انجام موارد زیر خطر آن را کاهش دهید:

  • نوشیدن زیاد مایعات دو ساعت قبل از خواب و اجتناب از نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • رفتن به دستشویی قبل از خواب
  • پوشیدن شلوار جاذب در شب
  • اطمینان از دسترسی آسان به حمام یا توالت

وقتی کودک شما خشک از خواب بیدار میشود حتما او را تشویق کنید و از سرزنش یا تمسخر کسی در خانواده یا گروه دوستان خود که دچار شب ادراری است خودداری کنید.

حمله خواب چیست؟

شب ادراری چقدر طول می‌کشد؟

شب ادراری شایع است و معمولاً برای همیشه ادامه پیدا نمی‌کند. کودکان معمولاً با یادگیری کنترل مثانه خود از این وضعیت خارج می‌شوند. اگر یک بیماری زمینه ای باعث شب ادراری شده باشد، درمان آن بیماری، شب ادراری را متوقف یا کاهش می‌دهد. ممکن است مدتی طول بکشد تا شب ادراری کنترل شود، اما این وضعیت قابل درمان است.

این می‌تواند یک مسئله بسیار استرس‌زا برای هر کسی باشد که دچار شب ادراری است، خصوصا برای والدین. برخی افراد با صحبت کردن با یک متخصص سلامت روان احساس راحتی می‌کنند. مهم است به یاد داشته باشید که پزشک شما برای حمایت و کمک به شما در این زمینه وجود دارد. برای پاسخ به هر گونه سوال خود با آن‌ها تماس بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر درباره تعداد دفعات شب ادراری سوالی دارید.
  • اگر شب ادراری همراه با خیس کردن رختخواب در طول روز اتفاق می‌افتد.
  • اگر پس از چندین ماه بدون شب ادراری، ناگهان شب ادراری رخ داد.
  • اگر شب ادراری بعد از ۱۲ سالگی اتفاق می‌افتد.

چه سوالاتی باید از پزشک درباره شب ادراری بپرسم؟

چه چیزی باعث شب ادراری من (یا فرزندم) شده است؟
چه تغییراتی در رفتار من (یا فرزندم) از شب ادراری جلوگیری می‌کند؟
آیا داروهای تجویزی شما دارای عوارض جانبی هستند؟
چگونه می‌توانم احساس بهتری به فرزندم بدهم اگر خجالت می‌کشد؟

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن