آیا آپنه خواب باعث مرگ میشود؟

آپنه خواب و خطر مرگ

آیا آپنه خواب باعث مرگ میشود؟ آپنه خواب به چندین اختلال خواب اشاره دارد که در آن افراد در طول خواب دچار کاهش یا توقف تنفس می‌شوند. این اختلالات مکرر تنفسی می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و به عوارض جدی برای سلامتی منجر شود. اگرچه درمان اغلب خطرات سلامتی مرتبط با آپنه خواب را برطرف می‌کند، اما آپنه خواب درمان نشده می‌تواند یک مشکل تهدید کننده زندگی باشد.

یادگیری در مورد آپنه خواب، و همچنین اثرات بالقوه آن بر سلامت و مزایای درمان، می‌تواند به افراد مبتلا به آپنه خواب کمک کند تا این اختلال خواب را درک کنند و یاد بگیرند که چگونه با پزشک خود برای درمان موثر آن همکاری کنند.

آیا آپنه انسدادی خواب با خطر مرگ مرتبط است؟

آپنه انسدادی خواب (OSA) شایع‌ترین نوع آپنه خواب است و 10 تا 30 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با افرادی که آپنه خواب ندارند، خطر مرگ و میر بیشتری (به هر دلیلی) دارند. آپنه خواب درمان نشده همچنین با افزایش خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی مرتبط است.

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است با شدت اختلالات تنفسی آنها مرتبط باشد. پزشکان شدت OSA را بر اساس علائم فرد و شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) او طبقه بندی می‌کنند که بر اساس تعداد اختلالات تنفسی که در طول خواب رخ می‌دهد محاسبه می‌شود. مشخص شده است که خطر مرگ و میر در افرادی که OSA شدیدتری دارند بیشتر است.

عوارض آپنه انسدادی خواب درمان نشده

آپنه انسدادی خواب زمانی رخ می‌دهد که راه هوایی فوقانی توسط بافت‌های دهان و گلو مسدود شود. انسداد تنفس می‌تواند با تأثیر بر خطر ابتلا به چندین عارضه، بر سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد.

• تصادفات: افراد مبتلا به آپنه خواب کیفیت خواب پایین‌تری دارند که منجر به خواب آلودگی در طول روز و عدم تمرکز می‌شود و آنها را مستعد تصادفات می‌کند. رانندگی در حالت خواب آلودگی در افراد مبتلا به آپنه خواب شایع‌تر است که می‌تواند احتمال تصادفات رانندگی مرگبار را افزایش دهد.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: اثرات آپنه خواب بر بدن اغلب در سیستم قلبی عروقی دیده می‌شود. به عنوان مثال، مشخص شده است که افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده بیشتر احتمال دارد که ضربان قلب غیرطبیعی، فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری قلبی و فشار خون ریوی داشته باشند.
  • دیابت نوع 2: آپنه خواب می‌تواند نحوه مدیریت سطح قند خون توسط بدن را مختل کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، وضعیتی که می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی بیشتر را ایجاد کند.
  • مشکلات بعد از جراحی: افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی ناخواسته بعد از عمل، از جمله عوارضی که می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند را تجربه کنند.
  • بیماری کبد: میزان بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد مبتلا به آپنه خواب سه برابر بیشتر است. اگرچه همیشه با عوارض مرتبط نیست، اما این وضعیت می‌تواند باعث آسیب کبدی، سرطان کبد و در نهایت نارسایی کبد شود.
احتمال مرگ با آپنه خواب

آیا می‌توانید در خواب بر اثر آپنه انسدادی خواب بمیرید؟

اگرچه غیرمعمول است، اما مرگ در طول خواب به دلیل آپنه انسدادی خواب درمان نشده امکان پذیر است. تحقیقات مشاهده‌ای نشان داده است که آپنه خواب خطر مرگ ناگهانی فرد را افزایش می‌دهد. اعتقاد بر این است که این خطر در افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری بحرانی و افراد مبتلا به OSA شدید بیشتر است.

بیشتر اوقات، مکث در تنفس ناشی از آپنه انسدادی خواب فقط موقتی است. هنگامی که تغییرات در تنفس باعث کاهش سطح اکسیژن می‌شود، فرد برای بازگرداندن تنفس تا حدی از خواب بیدار می‌شود. با این حال، گزارش‌های نادری از مرگ افراد به دلیل عدم توانایی در شروع مجدد تنفس وجود دارد.

هنگامی که OSA درمان نشود، می‌تواند در عملکرد طبیعی سیستم‌های قلبی عروقی و عصبی نیز اختلال ایجاد کند. این ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری در ریتم قلب فرد و سایر مشکلاتی شود که می‌توانند باعث مرگ ناگهانی قلبی شوند.

هیپوپنه چیست؟

آیا آپنه خواب باعث مرگ میشود؟

بله، آپنه خواب اگر به طور موثر درمان نشود، می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. این بیماری با وقفه‌های مکرر تنفسی در طول خواب مشخص می‌شود که منجر به کاهش سطح اکسیژن خون و افزایش سطح دی اکسید کربن می‌شود.

این اختلالات می‌توانند به فشار اضافی بر سیستم قلبی عروقی منجر شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهند. علاوه بر این، آپنه خواب شدید می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی در طول خواب شود، زیرا مغز به دلیل کمبود اکسیژن قادر به بیدار کردن فرد برای تنفس نیست.

خوشبختانه، درمان‌های موثر برای آپنه خواب، مانند استفاده از دستگاه CPAP، در دسترس هستند و می‌توانند به طور قابل توجهی خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

آیا درمان می‌تواند عوارض آپنه انسدادی خواب را کاهش دهد؟

درمان اغلب می‌تواند اختلالات خواب و تنفسی مرتبط با آپنه انسدادی خواب را از بین ببرد یا کاهش دهد. در نتیجه، افرادی که OSA آنها به طور موثر درمان می‌شود، می‌توانند از افزایش خطر عوارض و مرگ مرتبط با OSA درمان نشده جلوگیری کنند.

پزشکان اغلب به عنوان درمان اولیه OSA، استفاده از دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) را تجویز می‌کنند. دستگاه CPAP هوای تحت فشار را از طریق یک شلنگ و ماسک ارسال می‌کند تا راه هوایی فوقانی را در طول خواب باز نگه دارد.

آپنه خواب مرکزی و خطر مرگ

آپنه مرکزی خواب (CSA) بسیار کمتر از OSA شایع است و مطالعات کمتری در مورد تأثیر آن بر خطر مرگ وجود دارد. CSA شامل ناتوانی مغز و عضلات تنفسی در تنظیم صحیح تنفس است و اغلب با مشکلات سلامتی زمینه‌ای مانند نارسایی قلبی مرتبط است که ممکن است بر طول عمر مورد انتظار فرد تأثیر بگذارد.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، داشتن CSA شدید با خطر بالاتر مرگ مرتبط است. خطر مرگ ناگهانی ممکن است در افراد مبتلا به CSA شدید و نارسایی قلبی به دلیل نحوه تداخل CSA با عملکرد قلبی عروقی بیشتر باشد.

برای برخی از افراد، درمان علت زمینه‌ای CSA می‌تواند مشکلات تنفسی را در طول خواب کاهش داده یا برطرف کند. بازگرداندن الگوهای تنفس طبیعی ممکن است به بهبود کیفیت خواب و کاهش سایر علائم و عوارض CSA کمک کند.

چگونه وزن بر آپنه خواب تاثیر می گذارد؟

علائم آپنه خواب

شناخت علائم آپنه خواب می‌تواند به افراد کمک کند تا بدانند چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرند. برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آپنه خواب عبارتند از:

• خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، از جمله به خواب رفتن در مواقعی که بیدار بودن طبیعی است
  • خروپف مکرر که بسیار بلند است
  • تنفس نامنظم، از جمله نفس نفس زدن یا خفگی در طول خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • بیدار شدن با گلودرد یا خشکی دهان
  • مشکل در تمرکز یا حافظه در طول روز
  • احساس خستگی مفرط با وجود خوابیدن به مدت هفت ساعت یا بیشتر

علائمی مانند خروپف و بی قراری در خواب زمانی رخ می‌دهد که فرد خواب است، بنابراین افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است از مشکلات تنفسی شبانه خود آگاه نباشند. آنها ممکن است فقط زمانی که شریک زندگی، هم اتاقی یا یکی از اعضای خانواده به آنها می‌گوید از یک مشکل احتمالی مطلع شوند.

مهم است که به یاد داشته باشید که تشخیص آپنه خواب فقط بر اساس علائم فرد امکان پذیر نیست. علائم آپنه خواب می‌تواند ناشی از سایر مشکلات سلامتی نیز باشد، بنابراین برای تعیین اینکه آیا علائم فرد ناشی از آپنه خواب است، آزمایش تشخیصی لازم است.

چه زمانی باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید

افراد مبتلا به علائم آپنه خواب، مانند خروپف بلند، نفس نفس زدن در طول خواب یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، باید با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنند. پزشک می‌تواند علائم، الگوهای خواب و سلامت کلی آنها را بررسی کند و در صورت لزوم آزمایش با تست خواب را توصیه کند. برای درمان خروپف کلیک کنید.

افرادی که قبلاً آپنه خواب در آنها تشخیص داده شده است، در صورت داشتن مشکل در پایبندی به درمان، عوارض جانبی ناخواسته درمان یا اینکه متوجه می‌شوند که درمان علائم آنها را کاهش نمی‌دهد، باید با پزشک یا متخصص خواب خود صحبت کنند.

در حالی که آپنه خواب درمان نشده با عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی همراه است، کار با یک متخصص پزشکی و پیروی دقیق از توصیه‌های درمانی می‌تواند بسیاری از این خطرات سلامتی را برطرف کند.

منبع :  دکتر حیدری

سوالات متداول

بله، آپنه خواب درمان نشده می تواند خطر مرگ ناگهانی در طول خواب را افزایش دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که وقفه‌های تنفسی باعث کاهش شدید سطح اکسیژن خون و اختلال در عملکرد قلب و مغز شود.

افراد مبتلا به آپنه خواب شدید، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن دیگر مانند دیابت و فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از آپنه خواب هستند.

بله، درمان موثر آپنه خواب، مانند استفاده از دستگاه CPAP، می تواند به طور قابل توجهی خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

خروپف بلند، وقفه تنفسی در خواب، بیدار شدن مکرر در طول شب، خواب آلودگی شدید در طول روز و سردرد صبحگاهی از جمله علائم آپنه خواب هستند که باید جدی گرفته شوند.

در صورت مشاهده علائم آپنه خواب، به خصوص اگر با خواب آلودگی شدید در طول روز و مشکلات تمرکز همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

بله، آپنه خواب درمان نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

بله، آپنه خواب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

بله، چاقی یکی از مهمترین عوامل خطر برای آپنه خواب انسدادی است.

بله، کاهش وزن در افراد چاق می تواند به بهبود علائم آپنه خواب و کاهش خطر عوارض آن کمک کند.