سردرد آپنه خواب چیست؟

سردرد آپنه خواب چیست؟

Rate this post

سردردهای آپنه خواب

حدود ۵٪ از مردم با سردرد آپنه خواب از خواب بیدار می شوند. سردردها می توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند، از الکل گرفته تا استرس. محققان همچنین ارتباطی بین سردردهای صبحگاهی و آپنه انسدادی خواب، یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب، پیدا کرده اند. در مورد علل احتمالی سردردهای آپنه خواب و نحوه تسکین آن بیشتر بدانید.

سردرد آپنه خواب چیست؟

سردردهای آپنه خواب، سردردهای مکرری هستند که برخی از افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) هنگام بیدار شدن از خواب، حداقل ۱۵ روز در ماه، تجربه می کنند. آنها با درد فشارنده، نه ضربان دار، مشخص می شوند که معمولاً در دو طرف سر احساس می شود و می تواند تا چهار ساعت طول بکشد. بر خلاف برخی دیگر از انواع سردرد، سردردهای آپنه خواب با حالت تهوع یا حساسیت به نور و صدا همراه نیستند.

تخمین ها متفاوت است، اما محققان بر این باورند که تا ۱۸٪ از افراد مبتلا به OSA سردرد آپنه خواب دارند. OSA یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که باعث توقف های موقت متعدد در تنفس در طول شب می شود. این مکث ها می تواند به دلیل انسداد جزئی (هیپوپنه) یا کامل (آپنه) راه هوایی فرد رخ دهد. شدت OSA یک فرد بر اساس شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) ارزیابی می شود که تعداد رویدادهای تنفسی را که هر شب در ساعت تجربه می کنند محاسبه می کند.

برای تشخیص سردرد آپنه خواب، فرد باید OSA با AHI 5 یا بالاتر داشته باشد. در غیر این صورت، آنچه آنها تجربه می کنند سردرد صبحگاهی است که علائم مشابهی دارد. افراد مبتلا به OSA ممکن است تا سه برابر بیشتر احتمال داشته باشد که سردردهای صبحگاهی را تجربه کنند.

عوامل خطر برای سردردهای آپنه خواب

عوامل خطر برای سردردهای آپنه خواب شامل زن بودن و سابقه سردرد است. در حال حاضر، محققان در مورد اینکه آیا شدت OSA با سردردهای آپنه خواب مرتبط است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

برخی از محققان دریافته اند که سردردهای آپنه خواب در میان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب متوسط ​​و شدید به طور قابل توجهی شایع تر است، در حالی که برخی دیگر دریافته اند که داشتن OSA شدیدتر تنها به طور جزئی احتمال سردردهای آپنه خواب را افزایش می دهد. طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد اذعان می کند که سردردهای آپنه خواب ممکن است همزمان با شدت OSA بدتر یا بهبود یابند، اما بیش از یک مطالعه نشان داده است که شدت OSA بر احتمال تجربه سردردهای آپنه خواب تأثیر نمی گذارد.

انواع سر درد آپنه خواب

انواع دیگر سردردهای مرتبط با آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب با سردردهای آپنه خواب، سردردهای خوشه ای و سردردهای هیپنیک مرتبط است.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای با علائم آپنه خواب همراه هستند، اما سردردهای خوشه ای با سردردهای آپنه خواب متفاوت هستند. سردردهای خوشه ای در طول خواب رخ می دهند، در حالی که سردردهای آپنه خواب هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهند. همچنین، بر خلاف سردردهای آپنه خواب، سردردهای خوشه ای اغلب شامل علائم اضافی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، اشک ریزش از چشم ها، تعریق روی پیشانی یا صورت و پف یا افتادگی چشم ها می شوند.

سردردهای خوشه ای اغلب به صورت خوشه ای رخ می دهند. به عنوان مثال، ممکن است روزانه چند سردرد را تجربه کنید، همیشه در همان زمان، برای مدت چند ماه. سپس، ممکن است تا سال بعد هیچ کدام را نداشته باشید. سردردهای خوشه ای به طور متوسط حدود یک ساعت طول می کشد.

سردردهای هیپنیک

سردردهای هیپنیک که در شب نیز رخ می دهند، یکی دیگر از سردردهای مرتبط با خواب هستند که ممکن است افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب را تحت تاثیر قرار دهند.

سردردهای هیپنیک در افراد مسن بیشتر دیده می شود. در حالی که سردردهای آپنه خواب پس از بیدار شدن از خواب شروع می شوند، سردردهای هیپنیک معمولاً حدود چهار تا شش ساعت پس از به خواب رفتن شروع می شوند و اغلب باعث بیدار شدن فرد می شوند، به همین دلیل است که لقب سردردهای ساعت زنگ دار را به خود اختصاص داده اند.

مانند سردردهای آپنه خواب، سردردهای هیپنیک معمولاً به خودی خود در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت از بین می روند، اما علائم اضافی مانند حالت تهوع دارند که در مورد سردردهای آپنه خواب چنین نیست.

میگرن

سردردهای آپنه خواب با میگرن متفاوت است. میگرن معمولاً بین چهار ساعت تا سه روز طول می کشد، در حالی که سردرد آپنه خواب معمولاً در عرض چند ساعت پس از بیدار شدن از خواب خود به خود از بین می رود. ممکن است سردرد آپنه خواب را در دو طرف سر خود احساس کنید، در حالی که میگرن معمولاً در یک طرف قرار دارد.

همچنین، میگرن می تواند در هر زمان از روز یا شب، از جمله در طول خواب رخ دهد، در حالی که سردردهای آپنه خواب هنگام بیدار شدن از خواب رخ می دهد. بر خلاف سردردهای آپنه خواب، میگرن معمولاً علائم دیگری مانند حالت تهوع یا حساسیت به نور و صدا دارد.

چه چیزی باعث سردردهای آپنه خواب می شود؟

محققان به طور قطع نمی دانند که چه چیزی باعث سردردهای آپنه خواب می شود. آنها ممکن است با سطوح پایین اکسیژن خون در طول خواب یا اختلالات خواب ناشی از وقفه در تنفس مرتبط باشند.

برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که سردردهای آپنه خواب ممکن است با هیپوکسمی مرتبط باشد، زمانی که سطح اکسیژن خون شما به زیر سطح طبیعی می رسد. وقفه در تنفس که مشخصه آپنه خواب است می تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون در طول خواب شود. این امر باعث می شود اکسیژن کمتری به مغز برسد و باعث تجمع دی اکسید کربن در جریان خون شود، به موجب آن رگ های خونی مغز منبسط می شوند. با افزایش فشار ناشی از آن انبساط، ممکن است به سردرد آپنه خواب تبدیل شود و باعث درد شود.

با این حال، تحقیقات بعدی نشان داده است که افراد مبتلا به OSA که سردردهای آپنه خواب را تجربه می کنند، سطح اکسیژن مشابهی دارند و در مقایسه با افراد مبتلا به OSA که سردرد آپنه خواب ندارند، کم و بیش به همان تعداد وقفه در تنفس را تجربه می کنند. بنابراین، در حالی که هیپوکسمی ممکن است در برخی از سردردهای صبحگاهی نقش داشته باشد، باید علت دیگری برای سردردهای آپنه خواب وجود داشته باشد.

اختلالات تنفسی ناشی از OSA خواب فرد را مختل می کند که می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را در دراز مدت افزایش دهد. این اختلالات خواب همچنین ممکن است در بیدار شدن شما با سردرد صبحگاهی نقش داشته باشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که تنها برخی از علائم OSA با احتمال بیشتر سردردهای صبحگاهی مرتبط است. این موارد شامل احساس خفگی در طول خواب، سابقه فشار خون بالا و بیدار شدن از خواب بدون احساس شادابی بود. محققان به این نتیجه رسیدند که شاید سردردهای آپنه خواب نشانه ای از خواب ضعیف باشد که در افراد مبتلا به OSA شایع است. میتوانید برای درمان این سر درد  تست خواب را در یک کلینیک تست خواب یا تست خواب در منزل  انجام دهید.

درمان سردردهای آپنه خواب

درمان سردردهای آپنه خواب

اگر هر روز صبح با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می‌توانند در مورد علائم شما سوال بپرسند و آزمایش‌هایی را برای تعیین اینکه آیا سردردهای صبحگاهی شما ناشی از آپنه انسدادی خواب است یا چیز دیگری انجام دهند.

سردردهای آپنه خواب معمولاً پس از درمان موفقیت‌آمیز OSA از بین می‌روند. درمان‌های رایج برای OSA عبارتند از: درمان با فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)، ابزارهای دهانی، تغییر سبک زندگی و جراحی.

درمان CPAP

در درمان با فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)، شما در طول خواب ماسکی روی صورت یا بینی خود می‌زنید. ماسک به دستگاهی متصل است که فشار هوا را مستقیماً به راه‌های هوایی شما می‌رساند و آنها را باز نگه می‌دارد و از توقف تنفس جلوگیری می‌کند. درمان CPAP موثرترین درمان برای مدیریت علائم OSA و بهبود کیفیت زندگی در نظر گرفته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که دستگاه CPAP در صورت استفاده طبق توصیه‌ها می‌تواند تعداد وقفه‌های تنفسی را به کمتر از پنج بار در ساعت کاهش دهد.

ابزار دهانی

ابزارهای دهانی که معمولاً توسط دندانپزشک به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، برای موارد خفیف تا متوسط OSA توصیه می‌شوند. اینها معمولاً برای پاک کردن راه‌های هوایی شما با حرکت دادن فک به جلو و نگه داشتن زبان در جای خود طراحی شده‌اند. شما آنها را در شب هنگام خواب می‌پوشید.

تغییر سبک زندگی

عوامل دیگری ممکن است در OSA نقش داشته باشند، مانند نوشیدن الکل یا خوابیدن به پشت، که می‌تواند عضلات گلو را شل کند و باعث باریک شدن راه هوایی شود. پزشک ممکن است اجتناب از الکل و آرام بخش ها را قبل از خواب و تغییر به خوابیدن به پهلو یا شکم را توصیه کند.

پزشک همچنین ممکن است یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی را توصیه کند. برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی که OSA دارند، کاهش وزن می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

عمل جراحی آپنه خواب

جراحی‌  آپنه خواب مانند برداشتن لوزه یا یووولوپالاتوفارنگوپلاستی (که با برداشتن بافت اضافی راه هوایی را گشاد می‌کند) ممکن است در مواردی که سایر درمان‌های کمتر تهاجمی مؤثر نبوده‌اند، توصیه شود.

چه سردرد صبحگاهی شما ناشی از OSA باشد یا بیماری دیگری، ارزش دارد که با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید درد کمتری را احساس کنید و شروع روزتان راحت‌تر باشد.

آیا سردرد صبحگاهی شما ناشی از آپنه خواب است؟

سردردهای صبحگاهی می تواند نشانه ای از آپنه خواب تشخیص داده نشده باشد. اگر شما یا شریک خوابتان متوجه هر یک از علائم زیر آپنه انسدادی خواب شدید، با پزشک خود صحبت کنید:  

  • خروپف بلند، نفس نفس زدن یا صداهای خفگی در طول خواب
  • بیدار شدن به دلیل نفس نفس زدن یا خفگی
  • احساس اینکه خواب شما شاداب کننده نیست
  • علائم روزانه مانند خواب آلودگی بیش از حد یا کاهش انرژی

همچنین می توان سردردهای صبحگاهی را بدون OSA تجربه کرد. سردردهای صبحگاهی و سردردها به طور کلی با سایر شرایط سلامتی از جمله موارد زیر نیز مرتبط هستند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • فشار خون
  • مشکلات خواب

سوالات متداول

سردرد آپنه خواب نوعی سردرد است که برخی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) هنگام بیدار شدن از خواب تجربه می‌کنند. این سردردها معمولاً در دو طرف سر احساس می‌شوند و با درد فشارنده، نه ضربان دار، مشخص می‌شوند.

زنانی که سابقه سردرد دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سردرد آپنه خواب هستند.

در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شدت آپنه خواب ممکن است با سردرد آپنه خواب مرتبط باشد، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این دو عامل ارتباطی با هم ندارند.

سردرد آپنه خواب معمولاً با درد فشارنده در دو طرف سر مشخص می‌شود. این سردردها معمولاً با حالت تهوع یا حساسیت به نور و صدا همراه نیستند.

علت دقیق سردردهای آپنه خواب هنوز مشخص نیست. ممکن است با سطوح پایین اکسیژن خون در طول خواب یا اختلالات خواب ناشی از وقفه در تنفس مرتبط باشد.

اگر علائمی مانند خروپف بلند، نفس نفس زدن یا صداهای خفگی در طول خواب، بیدار شدن به دلیل نفس نفس زدن یا خفگی، احساس اینکه خواب شما شاداب کننده نیست و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را تجربه می‌کنید، ممکن است سردرد صبحگاهی شما ناشی از آپنه خواب باشد.

درمان آپنه خواب، مانند استفاده از دستگاه CPAP یا ابزارهای دهانی، می‌تواند به رفع سردردهای آپنه خواب کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن