خواب آلودگی در روز

علت خواب آلودگی در روز نشانه چیست

Rate this post

خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز یا خواب‌آلودگی روزانه، خستگی مکرر و مداوم است.ما در این مقاله علت خواب آلودگی در روز نشانه چیست و راه های درمان آن را به طور کامل خواهیم داد. 
اختلالات خواب و سایر شرایط سلامتی از علل شایع خواب‌آلودگی بیش از حد هستند.

درمان می‌تواند شامل بهبود بهداشت خواب، تنظیم رژیم دارویی و ایجاد یک برنامه درمانی برای هرگونه اختلال زمینه ای باشد.

خواب‌آلودگی بیش از حد در ساعات بیداری، که به عنوان خواب‌آلودگی روزانه نیز شناخته می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از کیفیت پایین خواب، اختلالات خواب یا سایر شرایط سلامتی باشد. اگرچه به خودی خود یک اختلال نیست، اما خواب‌آلودگی بیش از حد چیزی است که باید جدی گرفته شود. شناخت علائم خواب‌آلودگی بیش از حد برای شناسایی و درمان صحیح علت آن مهم است.

علت خواب آلودگی در روز نشانه چیست؟

خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه به دشواری حفظ بیداری یا هوشیاری یا افزایش میل به خواب در طول روز گفته می‌شود. احساس خواب‌آلودگی ممکن است در هنگام بی‌تحرکی مانند رانندگی یا نشستن در محل کار شدیدتر باشد. 

اگرچه احساس خواب‌آلودگی گاه به گاه پس از کمبود خواب طبیعی است، اما تکرار دوره‌های خواب‌آلودگی زمانی که تقریباً هر روز برای حداقل سه ماه اتفاق بیفتد، به عنوان خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه در نظر گرفته می‌شود.

خواب‌آلودگی را به راحتی می‌توان با خستگی اشتباه گرفت، زیرا هر دو حالت با کمبود انرژی مشخص می‌شوند و ممکن است در شرایط مشابهی مانند بیدار ماندن برای مدت طولانی ایجاد شوند. تفاوت اصلی این است که افراد خسته می‌توانند علیرغم احساس خستگی و کسلی بیدار بمانند. همچنین ممکن است همزمان خستگی و خواب‌آلودگی را تجربه کنید.

 خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه تا ۲۵ درصد از جمعیت  را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع این بیماری با گذشت زمان افزایش یافته است. با این حال، تعاریف مختلفی از خواب‌آلودگی بیش از حد وجود دارد که می‌تواند بر برآورد شیوع آن تأثیر بگذارد.

علائم خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز

علائم خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز

خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه، بازسازی سیستم ایمنی و سایر فرآیندهای حیاتی دارد. در نتیجه، کمبود خواب با کیفیت می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از علائم شود که ممکن است بلافاصله با خواب مرتبط نباشد.

حتی اگر به طور آگاهانه احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنید، ممکن است در صورت تجربه هر یک از موارد زیر دچار خواب‌آلودگی بیش از حد باشید:

  • مشکل در حفظ هوشیاری
  • احساس تحریک‌پذیری
  • مشکلات حافظه
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در حفظ مفاهیم جدید
  • مشکل در تصمیم‌گیری
  • کندی زمان واکنش
  • رفتارهای پرخطر

عوارض خواب‌آلودگی در طول روز

خواب‌آلودگی می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر سلامت و زندگی روزمره داشته باشد. عواقب خواب‌آلودگی روزانه شامل موارد زیر است:

  • افزایش خطر تصادفات رانندگی و کاری
  • کاهش بهره‌وری کاری یا عملکرد تحصیلی
  • کاهش کیفیت زندگی
  • مشکلات تنظیم خلق و خو و احساسات

مشکلات اجتماعی و رابطه ای خواب‌آلودگی بیش از حد ممکن است برای جوانان، شیفت کارها، پرسنل پزشکی و افرادی که برای مدت طولانی رانندگی می‌کنند به ویژه خطرناک باشد. کمبود خواب طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط بوده است. 

خواب‌آلودگی روزانه در کودکان ممکن است بر رشد تأثیر بگذارد. در افراد مسن، خواب‌آلودگی روزانه خطر زمین خوردن و ممکن است عامل خطر اختلال شناختی، از دست دادن حافظه و مرگ زودرس باشد.

علت خواب‌آلودگی در طول روز

علت خواب‌آلودگی در طول روز

علل احتمالی بسیاری برای خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه وجود دارد. یکی از شایع‌ترین آن‌ها کمبود مزمن خواب است، چه به دلیل ساعات کاری طولانی، برنامه نامنظم، بی‌خوابی یا دلایل دیگر باشد.

خواب‌آلودگی بیش از حد همچنین می‌تواند ناشی از خواب پراکنده یا با کیفیت پایین باشد. برای مثال، بیدار شدن چندین بار در شب برای رفتن به دستشویی، روند طبیعی مراحل خواب را مختل می‌کند و ممکن است نسبت خواب آهسته ترمیمی را کاهش دهد. سیگار کشیدن، ورزش نکردن کافی و سایر عادات سبک زندگی نیز ممکن است با کیفیت خواب تداخل کرده و باعث خواب‌آلودگی روزانه شوند.

بسیاری از افرادی که دچار خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه هستند، به نظر نمی‌رسد که مشکلی در خواب کافی داشته باشند. در این موارد، خواب‌آلودگی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای یا اختلال خواب باشد. 10 علت بیخوابی که باید بدانید.

اختلالات خواب و بیداری

اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب (OSA)، سندرم پای بی‌قرار و اختلال حرکت دوره‌ای اندام‌ها به دلیل ایجاد خواب پراکنده شناخته شده‌اند. این شرایط می‌توانند باعث بیداری‌های کوچک شوند که جریان خواب را مختل می‌کنند، اگرچه ممکن است افراد تا زمانی که به پزشک متخصص خواب مراجعه نکنند یا در تست خواب شرکت نکنند، متوجه این اختلالات نباشند.

اختلالات خواب و بیداری دیگر بر مکانیسم‌های عصبی که چرخه خواب را تنظیم می‌کنند تأثیر می‌گذارند. تصور می‌شود شرایطی مانند نارکولپسی یا حمله خواب و هیپرزومیایی خود به خود بر هورمون‌های مسئول افزایش هوشیاری تأثیر می‌گذارند و باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شوند.

به طور مشابه، افرادی که دچار اختلال ریتم شبانه‌روزی هستند، بین ساعت داخلی بدن خود و زمان‌هایی که باید بیدار باشند، ارتباطی ندارند. این قطع ارتباط می‌تواند هم باعث بی‌خوابی در هنگام تلاش برای خواب و هم خواب‌آلودگی بیش از حد در هنگام بیداری شود.

بیماری

بیماری‌های مزمن و اختلالات سلامت روان اغلب با خواب‌آلودگی روزانه همراه هستند. مقصران رایج شامل افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، لوپوس، بیماری پارکینسون، اسکلروز چندگانه، سرطان، درد مزمن، چاقی و کم‌کاری تیروئید هستند.

شرایط سلامتی و مشکلات خواب اغلب اثر دو طرفه دارند. عدم خواب خوب می‌تواند با بهبودی تداخل کند و همچنین ممکن است تشخیص بیماری‌هایی مانند پارکینسون را در آینده پیش‌بینی کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مستعد بودن برای خواب‌آلودگی روزانه ممکن است حتی دارای مؤلفه ژنتیکی باشد.

داروهایی که برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شوند نیز ممکن است به عنوان یک اثر جانبی باعث خواب‌آلودگی روزانه شوند، مانند الکل یا مواد مخدر. برای علت تنگی نفس در خواب کلیک کنید.

درمان خواب آلودگی در طول روز

درمان خواب آلودگی در طول روز

تغییر سبک زندگی

  • رعایت بهداشت خواب: ایجاد یک روال خواب منظم، ایجاد محیطی آرام و تاریک برای خواب، اجتناب از مصرف کافئین و نیکوتین قبل از خواب و محدود کردن استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • ورزش منظم: فعالیت بدنی منظم به بهبود کیفیت خواب و افزایش انرژی در طول روز کمک می‌کند. برای تاثیر ورزش بر کیفیت خواب کلیک کنید.
  • رژیم غذایی سالم: مصرف غذاهای مغذی و اجتناب از غذاهای سنگین و پرچرب قبل از خواب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • مدیریت استرس: تکنیک‌های آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب کمک کنند.

درمان دارویی

  • داروهای خواب‌آور: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای خواب‌آور را برای بهبود کیفیت خواب تجویز کند.
  • داروهای محرک: برای افرادی که دچار خواب‌آلودگی شدید هستند، پزشک ممکن است داروهای محرک را برای افزایش هوشیاری در طول روز تجویز کند.
  • درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی (CBT-I): این نوع درمان به افراد کمک می‌کند تا عادات خواب سالم را یاد بگیرند و مشکلات خواب را برطرف کنند.
  • درمان اختلالات زمینه‌ای: اگر خواب‌آلودگی ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند افسردگی یا آپنه خواب باشد، درمان این بیماری زمینه‌ای می‌تواند به کاهش خواب‌آلودگی کمک کند.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، اگر خواب‌آلودگی بیش از حد روزانه بر زندگی روزمره‌تان تأثیر می‌گذارد، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال زمینه‌ای باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما برای تعیین علت خواب‌آلودگی، آزمایش‌هایی انجام خواهد داد و سوالاتی در مورد عادات خواب شما خواهد پرسید. آن‌ها همچنین ممکن است از همسر خوابتان بپرسند که آیا شما در طول شب نفس نفس می‌زنید، خروپف می‌کنید یا پاهایتان را حرکت می‌دهید. اگر آن‌ها مشکوک به اختلال خواب باشند، ممکن است شما را به یک متخصص خواب برای انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع دهند.

روش‌های درمان خواب‌آلودگی روزانه بسته به علت آن متفاوت است. پزشک احتمالاً با توصیه نکات بهداشت خواب و تشویق شما به خواب بیشتر شروع خواهد کرد. آن‌ها ممکن است داروهای مصرفی شما را تنظیم کنند و همچنین می‌توانند با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی برای اختلالات زمینه‌ای که ممکن است نیاز به درمان مستقل داشته باشند، همکاری کنند.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن